Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 17 April 2012

AISKRIM STRAWBERRY

Assalamualaikum & Salam Satu Malaysia.....


Sejuknya hari ni, dari pagi tadi redup jer tapi tak hujan. Kat luar walaupun redup tapi bahang terasa sebab tak ada angin yang bertiup, tapi bila masuk opis jer.....sejuknyaaaa. Dah pakai jaket pun sejuk lagi, cam mane nie....tolonnnnnn!!!!!

Nak makan tengahari malas tapi nanti lapo pulak. Nati lah....bila dah lapar betul, baru turun cafe. Sementara nak menunggu masa makan nie saya nak n3 Aiskrim Strawberry yang saya buat ahad hari tu. Saja2 buat sebab ada sikit lagi strawberry, dah tak larat nak makan. Bila makan banyak2 dah tak ada rasa nikmatnya.


Che abang pun teringin nak makan aiskrim, so dia setuju jer bila nak buat. Resepi saya amik kat dapur Kak Mai. Sedap tau aiskrim nie, nak buat pun bahan memang sedia ada kat dapur. Aiskrim nie cepat cair jadi saya letak dalam bekas yang comel2 jer, mudah nak makan masa beku. Nanti kalau dah cair saya tak suka, saya loya. 

Bagi saya manis sikit tapi che abang cakap manis tapi ok.....selera masing2kan. Tapi sebab saya ada letak hirisan buah strawberry jadi berlawan2 lah manis & masam2 buah.....yang pasti best....So!!!!!!!!!!!apalagi mesti cuba...sedappppp. Letak buah banyak2 gerenti lagi sedap. Saya share kat sini ye Kak Mai. Jom..........

 AISKRIM VANILLA & STRAWBERRY
 Resepi : Jom Masak

Bahan A:
1/2  tin susu pekat 
1 tin susu cair
1 sudu makan ovellete
1 biji telor
1 sudu teh vanilla

Bahan B:
Perasa/ pewarna strwberry (suka guna emalco)
*kalau nak rasa sedap lagi boleh tambah buah strawberry atau strawberry toping supaya ada rasa masam. 

CARA-CARANYA
1. Campurkan semua bahan A dan pukul guna mixxer hingga  gebu
2. Tuangkan sebahagian dalam bekas.
3. Bakinya campurkan dengan bahan B dan pukul sebentar biar sebati


tengok la tu cepat betul cairnya....nampak tak potongan buah tu...sedapppp




tengok!!!!!  mesti suka kan....hehehehe

2 ulasan:

  1. mne xsukanye klau mkn aiskrim dgn buah stoberi segar tu...sedapnya tgk...bleh la cuba jugak nti...bahan2 pon simple aje tu...

    BalasPadam
  2. Qasey Honey, mesti cuba....memang sedap sangat2...nak buat pun senangkan.

    BalasPadam