Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Jumaat, 24 Oktober 2014

KETAM MASAK BERLADA

Assalamualaikum


Menu apa tengahari tadi? Saya hari nie makan ketam, nyumnyum!!!!!! Dah lama tak makan ketam, doktor tak bagi makan sangat seafood, tapi itulah yang selalu saya nak makan. Tak boleh tahan tengok berlambak2 ketam kat Mydin, rambang mata.......Orang selalu cakap, apa benda yang dilarang, yang itu jugalah yang kita dok cari2. Psiko sebenarnya, tapi tak apa sekali sekala untuk citarasa tekak kita kan....... 

Ketam Masak Berlada nie atas permintaan suami sebenarnya. Saya memang tak tau nak masak apa ketam melainkan sambal, sweet sour ataupun masak lemak nenas. Saya pernah makan dulu2, sekali jer tak ingat kat mana. Kiranya resepi nie saya belasah je dan suami saya suka, Alhamdulillah......kalau tak jadi memang saya kenyang sorang2 lah jawabnya.......hihihihi, nasib suami kata sama macam yang dia nak hehehe........jom tengok resepi 


KETAM MASAK BERLADA

Bahan2:
3 ekor ketam - potong 2
1 labu bawang besar - di tumbuk halus
2 ulas bawang putih - di tumbuk halus
2 batang serai - titik
1 inci halia
2 sudu besar cili boh
santan (1 biji kelapa)
3 keping asam keping
Garam
Gula

- Campurkan semua bahan kecuali ketam. Masak hingga kuah mendidih. Setelah itu baru masukkan ketam. Masak hingga kuah pekat. Rasa dan hidangkan.








Sabtu, 18 Oktober 2014

MUFFIN PISANG COKLAT

Assalamualaikum


Bersua kembali. Hari ini kita buat n3 muffin pulak ye, Muffin Pisang Coklat. Sedap muffin nie, resepi dari Chef hanieliza. Muffin nie saya buat malam tadi untuk sarapan pagi nie. Memang dah lama  saya nak buat, asyik tertangguh sahaja. Nak buat pun tak susah, senang bangat sihhhh.....gaul2 je dah siap......kata orang tutup mata jer pun dah boleh bikin hihihi......

Muffin nie lembut sahaja tekstur nye.......walaupun nampak macam bantat tapi bila makan lembut jer....Sebelum nie saya pernah buat banana muffin di sini, pun sedap juga resepi dari shuhairi, kawan di fb. Saya nie memang hantu pisang, semua tentang pisang saya memang suka. Kalau dah malas sangat nak buat apa2, saya makan pisang montel dengan aiskrim maka jadilah ia ala2 banana split......gituuuuu!!!!!

Jom layan resepi mudah nie......


MUFFIN PISANG COKLAT
Resepi : Chef hanieliza
Rujukan : Buku 1 Hari 1 Resepi

Bahan2 A :
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu tek soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
Garam secukupnya

Bahan B :
1 cawan pisang emas (sudah dilecek)
1 cawan minyak masak
1 cawan gula perang
2 biji telur (dipukul sedikit)

Cara2:
1. Ayakkan bahan A ke dalam mangkuk.
2. Kemudian masukkan bahan B dan kacau rata.
3. Masukkan ke dalam acuan kecil.
4. Kukus selama 20 minit ataupun sehingga masak.







Jumaat, 17 Oktober 2014

NASI DAGING

Assalamualaikum

Salam Jumaat dan selamat petang semuanya. Dah lama saya tak buat n3 pasal resepi ni. Banyak sangat kekangan sekarang nie. Mula2 dulu, ingatkan bila cuti hari Jumaat boleh lah nak buat apa2, nak cuba resepi2 baru tapi rupa2nya semua itu hanya sementara sahaja. Makin lama makin banyak pulak aktiviti yang nak dibuat bila cuti hari Jumaat. Al-maklumla kan, waktu cuti bekerja johor dengan melaka kan tak sama. Hari jumaat cuti, banyak benda yang perlu dibereskan dulu. Hari sabtu baru lah hari bersama suami, ahad macam biasa...kojeeeee!!!!!! suami tinggal......

Hari ni tak ada aktiviti luar, jadi saya dapatlah buat n3 baru. Resepi hari ini Nasi Daging. Bila search kat google banyak betul versi nasi daging nie. Untuk resepi nie saya tengok resepi Lina. Saya suka terjah dapur Lina, macam2 ada, kalau tengok puding memang buat kita rasa teruja......menarik sangat2......


NASI DAGING BEREMPAH
By : Lina Pg

Bahan2 A (Nasi)
5 cawan beras basmathi
6 cawan air rebusan daging
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar mentega
1 paket rempah sup serbuk (jadikan pes) - saya letak 2 sudu besar rempah tok mak
1 labu bawang besar (cincang halus)
1 helai daun pandan
1 kiub ayam
Rempah 4 sekawan
kismis, gajus, daun pudina 

Cara2 :
1. Cairkan butter dalam periuk, tumis rempah 4 sekawan dan juga bawang besar. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan pes rempah sup, tumis hingga pecah minyak. Masukkan daging yang telah dipotong nipis. Gaul sebentar ke dalam rempah. Tambah air rebusan daging.
3. Masukkan susu cair, daun pandan dan juga kiub ayam. Setelah mendidih, masukkan beras basmathi, kismis dan gajus. Kacau sekali sekala supaya nasi tak berkerak dan nasi tidak patah.
4. Gemburkan nasi menggunakan garfu. Taburkan daun pudina, kismis dan gajus.

Bahan2 B (Air rebusan daging)
300 gm daging (potong nipis) - saya potong dalam 1 inci
1 sup bunjut
2 helai daun bay - saya tak letak
Rempah 4 sekawan
1 labu bawang besar (potong 4)
6 cawan air
1 kiub ayam
minyak

Cara2 : 
1. Panaskan minyak sedikit, tumiskan rempah 4 sekawan dan juga bawang besar hingga naik bau.
2. Masukkan daging, kacau sebentar hingga daging kecut.
3. Tambah air, kemudian masukkan daun bay dan kiub ayam.
4. Masak hingga daging empuk (tambah air jika perlu)


makan bersama sambal belacan ye, ada acar lagi best.....




Khamis, 16 Oktober 2014

ILP LEDANG VIDEO (Official)

Assalamualaikum

Hari ini cuma nak n3 video sukan staff yang lalu, sebagai kenang2an........layannnnnn