Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Sabtu, 18 Oktober 2014

MUFFIN PISANG COKLAT

Assalamualaikum


Bersua kembali. Hari ini kita buat n3 muffin pulak ye, Muffin Pisang Coklat. Sedap muffin nie, resepi dari Chef hanieliza. Muffin nie saya buat malam tadi untuk sarapan pagi nie. Memang dah lama  saya nak buat, asyik tertangguh sahaja. Nak buat pun tak susah, senang bangat sihhhh.....gaul2 je dah siap......kata orang tutup mata jer pun dah boleh bikin hihihi......

Muffin nie lembut sahaja tekstur nye.......walaupun nampak macam bantat tapi bila makan lembut jer....Sebelum nie saya pernah buat banana muffin di sini, pun sedap juga resepi dari shuhairi, kawan di fb. Saya nie memang hantu pisang, semua tentang pisang saya memang suka. Kalau dah malas sangat nak buat apa2, saya makan pisang montel dengan aiskrim maka jadilah ia ala2 banana split......gituuuuu!!!!!

Jom layan resepi mudah nie......


MUFFIN PISANG COKLAT
Resepi : Chef hanieliza
Rujukan : Buku 1 Hari 1 Resepi

Bahan2 A :
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu tek soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
Garam secukupnya

Bahan B :
1 cawan pisang emas (sudah dilecek)
1 cawan minyak masak
1 cawan gula perang
2 biji telur (dipukul sedikit)

Cara2:
1. Ayakkan bahan A ke dalam mangkuk.
2. Kemudian masukkan bahan B dan kacau rata.
3. Masukkan ke dalam acuan kecil.
4. Kukus selama 20 minit ataupun sehingga masak.







Jumaat, 17 Oktober 2014

NASI DAGING

Assalamualaikum

Salam Jumaat dan selamat petang semuanya. Dah lama saya tak buat n3 pasal resepi ni. Banyak sangat kekangan sekarang nie. Mula2 dulu, ingatkan bila cuti hari Jumaat boleh lah nak buat apa2, nak cuba resepi2 baru tapi rupa2nya semua itu hanya sementara sahaja. Makin lama makin banyak pulak aktiviti yang nak dibuat bila cuti hari Jumaat. Al-maklumla kan, waktu cuti bekerja johor dengan melaka kan tak sama. Hari jumaat cuti, banyak benda yang perlu dibereskan dulu. Hari sabtu baru lah hari bersama suami, ahad macam biasa...kojeeeee!!!!!! suami tinggal......

Hari ni tak ada aktiviti luar, jadi saya dapatlah buat n3 baru. Resepi hari ini Nasi Daging. Bila search kat google banyak betul versi nasi daging nie. Untuk resepi nie saya tengok resepi Lina. Saya suka terjah dapur Lina, macam2 ada, kalau tengok puding memang buat kita rasa teruja......menarik sangat2......


NASI DAGING BEREMPAH
By : Lina Pg

Bahan2 A (Nasi)
5 cawan beras basmathi
6 cawan air rebusan daging
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar mentega
1 paket rempah sup serbuk (jadikan pes) - saya letak 2 sudu besar rempah tok mak
1 labu bawang besar (cincang halus)
1 helai daun pandan
1 kiub ayam
Rempah 4 sekawan
kismis, gajus, daun pudina 

Cara2 :
1. Cairkan butter dalam periuk, tumis rempah 4 sekawan dan juga bawang besar. Tumis hingga naik bau.
2. Masukkan pes rempah sup, tumis hingga pecah minyak. Masukkan daging yang telah dipotong nipis. Gaul sebentar ke dalam rempah. Tambah air rebusan daging.
3. Masukkan susu cair, daun pandan dan juga kiub ayam. Setelah mendidih, masukkan beras basmathi, kismis dan gajus. Kacau sekali sekala supaya nasi tak berkerak dan nasi tidak patah.
4. Gemburkan nasi menggunakan garfu. Taburkan daun pudina, kismis dan gajus.

Bahan2 B (Air rebusan daging)
300 gm daging (potong nipis) - saya potong dalam 1 inci
1 sup bunjut
2 helai daun bay - saya tak letak
Rempah 4 sekawan
1 labu bawang besar (potong 4)
6 cawan air
1 kiub ayam
minyak

Cara2 : 
1. Panaskan minyak sedikit, tumiskan rempah 4 sekawan dan juga bawang besar hingga naik bau.
2. Masukkan daging, kacau sebentar hingga daging kecut.
3. Tambah air, kemudian masukkan daun bay dan kiub ayam.
4. Masak hingga daging empuk (tambah air jika perlu)


makan bersama sambal belacan ye, ada acar lagi best.....




Khamis, 16 Oktober 2014

ILP LEDANG VIDEO (Official)

Assalamualaikum

Hari ini cuma nak n3 video sukan staff yang lalu, sebagai kenang2an........layannnnnn


Jumaat, 26 September 2014

PUDING KIWI

Assalamualaikum


Salam Jumaat kepada Muslimin dan Muslimat.........Panas Melaka hari nie, jadi kita sejukkan tekak kita sekejap dengan menjamu selera bersama Puding Kiwi. Masam2 manis rasanya, bagi mereka yang tak berapa suka kiwi boleh tengok sajer ye........Ini kali yang ke 3 saya buat baru berkesempatan nak buat n3. Resepi nie saya tengok di sini, macam biasalah tempat rujukan saya bila nak menggodeh apa2 resepi.......Resepi nie tak dapat banyak, jadi mana2 yang keluarga ramai tu boleh la gandakan resepinya. 


PUDING KIWI

5 gm agar2 serbuk
2 1/2 cawan air
5 sudu besar gula (tambah jika sika manis)
1/2 tin susu cair
2 biji kiwi (blend bersama 1/2 cawan air)
sedikit pewarna hijau
sedikit hirisan buah kiwi - untuk hiasan

Masukkan air, gula dan agar2 serbuk ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
Masukkan susu cair dan kiwi yang telah diblend tadi serta pewarna hijau. Padamkan api.
Kacau hingga sebati.
Tuang ke dalam acuan yang sudah dibasahkan dengan air.
Bila puding telah sejuk, masukkan dalam peti ais.
Biarkan sejuk, baru dihidangkan dengan hirisan buah kiwi