Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Jumaat, 18 Julai 2014

NAHAS PESAWAT MH17........DUGAAN BESAR 2014 BAGI MALAYSIA

Assalamualaikum


Berita yang menggemparkan negara Malaysia pada malam semalam apabila pesawat MH17 telah terhempas di timur Ukraine. Pesawat itu berlepas dari Amsterdam pada jam 12.15 tengahari (tempatan) dan dijangka tiba pada jam 6.10 pagi jumaat. Pesawat terbabit membawa 280 penumpang dan 15 anak kapal. 


Berita sedih ini benar2 memberi tamparan hebat kepada rakyat Malaysia terutamanya Perdana Menteri kita Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. Kisah pesawat MH370 yang hilang pada 4 bulan yang lalu masih lagi diperbincangkan, kini timbul pula isu baru. Yang menyedihkan, khabarnya pesawat terbabit telah ditembak jatuh oleh pemberontak. Memang tak boleh diterima, kerana perbalahan antara Ukraine dan Russia, tapi Malaysia yang menjadi mangsa. Konon2nya Malaysia bukan sasaran mereka tetapi pesawat Russia tetapi pesawat Malysia berada di waktu yang salah, maka beginilah jadinya.......

Tiada apa lagi yang nak saya ceritakan, biarlah gambar yang berbicara.........



Ini peluru berpandu yang dikatakan telah menembak jatuh pesawat MH17








Mereka yang bersikap biadap


Ini sudah pasti meruntun jiwa seorang ibu yang tidak sabar menanti insan tersayang pulang ke pangkuan untuk bersama2 meraikan Aidilfitri tidak lama lagi. Semoga ibu ini sabar dan redha dengan ketentuan Illahi......



Khamis, 17 Julai 2014

MAKANAN YANG TIDAK MENGGEMUKKAN

Assalamualaikum

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT kerana hari ini sudah masuk hari yang ke 20 Ramadan bagi tahun ini. Syukur sangat2 di beri kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah ini. Semoga kita akan dapat melaksanakannnya hingga ke akhir Ramadan.....AMINNNNNNN.....


Bagaimana dengan menu berbuka tadi? Pasti mewah2kan makanan yang terhidang. Saya di akhir2 Ramadan nie biasanya dah susah nak telan nasi melainkan lauk2 yang ada tu memang kegemaran saya. Sekarang nie balik kerja dah tak sempat nak masak, suami beli jer. Dia pun dah tak lalu nak tengok makanan kat Bazaar Ramadan. Bukan dah jemu tapi selera dah berkurangan, cuma minum jer yang macam2 tak cukup 2 jenis, kadang2 tu sampai 5 jenis air hehehe..........

Ok, kita tutup kisah makanan berbuka. Kita terus kepada tajuk utama yang nak dikongsikan iaitu mengenai Makanan Yang Tidak Menggemukkan. Kalau sebelum ini saya ada buat n3 mengenai Makanan Yang Menggemukkan tapi malam ini saya ingin kongsi pula pengetahuan tentang Makanan Yang Tidak Menggemukkan . Pasti semua orang sudah sedia tahu apa makanan yang tidak menggemukkan tapi saya nak juga kongsikan di sini untuk rujukan saya sendiri dan juga kawan2. 

Seperti biasa rujukan saya semestinya di blog Kelvin. Beliau memberi 5 contoh makanan yang tidak menggemukkan. Tapi menurutnya walaupun ia bagus untuk diet tetapi jika diambil berlebihan akan menyebabkan kegemukan. Jadi, bagi mereka yang betul2 ingin menguruskan berat badan, saya rasa kena berhati2 dengan pengambilan bijirin dan juga makanan yang lain. Jom kita tengok apa 5 perkara tersebut................(gambar pakcik google)


1. Bijirin Oats 

Oats seperti yang kita sedia maklum, adalah bijirin yang popular dan mudah diperolehi dalam bentuk cereal, bubur, biskut dan sebagainya. Ia mengandungi serat dan juga karbohidrat. Bagi bijirin dalam bentuk cereal mahupun snek pula ia mengandungi gula. Jadi kalau makan cereal setiap hari pagi dan petang, jangan marah kalau berat badan tak turun. Ini belum masuk lagi snek bijirin yang kita makan tak kira waktu. Bermacam2 bahan lagi yang kita tak tahu isi kandungannya. 


Ingatkan makan bijirin tu boleh menurunkan berat badan, rupanya2 merugikan silap2 boleh kena kencing manis pulak kalau kita tidak kawal pengambilannya. Lepas nie kena betul2 faham apa kandungan2 yang terdapat dalam makanan kita. Kalau boleh lepas nie kena ambil bijirin yang original bukan yang telah diolah macam cereal atau roti bijirin dalam diet kita.

2. Buah Kurma


Buah kurma biasanya kita makan ketika kita ingin berbuka puasa dan juga diwaktu bersahur. Pengambilan juga sama seperti bijirin kerana ia penuh dengan serat. Ia juga mengandungi berbagai khasiat dan vitamin untuk kesihatan. Sama juga seperti bijirin, jika pengambilan kurma yang berlebihan boleh mengakibatkan kegemukkan. 

Saya juga pernah baca, terdapat juga berbagai jenis buah yang perlu dielakkan ketika berdiet dan juga buah yang boleh diambil semasa diet. Antara buah yang perlu dielakkan ialah pisang, mangga, durian dan nenas kerana ia mengandungi kandungan gula yang tinggi . Sementara itu buah kiwi dan lemon mengandungi kandungan gula yang rendah. Pisang........saya hantu pisang, macam mana nie........nanti difikirkan!!!!

3. Minyak Zaitun

Seperti yang kita selalu diberitahu, minyak zaitun adalah minyak yang sihat. Ia dikatakan dapat membantu mengawal kolesterol di dalam badan, mencegah penyakit barah, meningkatkan metabolisma dan juga membantu kawalan insulin. Walau bagaimanapun pengambilannya juga harus dikawal kerana ia juga berkalori.

4. Diet Coke / Coke Light


Minuman Diet? Serius......saya memang tak tahu kewujudan minuman ini sebab saya memang tak minat coke dan lagipun saya tak berapa gemar air bergas. Bagi penggemar coke tentu pernah minum air nie. Ia dikatakan tidak mengandungi gula tetapi diganti dengan pemanis tiruan.......macam mana tu? Tetapi ada yang menyatakan bahan pemanis itu memberi kesan negatif pada jangka masa panjang pada kesihatan kita. Hanya mereka yang pakar sahaja yang tahu, namanya pun dah pemanis.......apa2 je la janji saya tak suka, selamatttttt......

5. Sayur-sayuran


Memakan sayur-sayuran ketika berdiet amat2 lah digalakkan kerana ia mengandungi serat yang tinggi, terdapat juga pelbagai vitamin di dalamnya. Sayur menggemukkan? dah tentu lah tidak, tiada kawalan ketika memakan sayur. Berapa banyak pun kuantiti yang kita ambil, ia lebih memberi kebaikan pada kesihatan kita. Lebih2 lagi jika sayur itu dibuat ulam, bukan sahaja ia segar tetapi khasiatnya dapat terus dikekalkan. 

Oleh kerana sayur mengandungi kalori yang rendah, pemgambilan diet yang lain juga perlu untuk memperolehi tenaga bagi melakukan sebarang kerja. SELAMAT BERDIET.............





Sabtu, 12 Julai 2014

MAKANAN YANG MENGGEMUKKAN

Assalamualaikum

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT kerana sudah 14 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan. Semoga kita mendapat puasa yang Mabrur dan ganjaran pahala dari Allah SWT. Perbanyakkanlah amalan2 di bulan Mulia ini, Insya Allah kita akan mencapai ketaqwaan dan keredhaan Allah SWT. 


Hari ini saya ingin berkongsi satu ilmu mengenai makanan yang menggemukkan. Saya dapat info ini dari blog KevinZahri yang sentiasa menjadi rujukan saya. Seorang Cikgu Fitness Malaysia. Saya rasa semua orang kenal kot dengan Kevin, seorang yang telah berjaya membentuk beribu2 orang rakyat Malaysia yang menghadapi masalah berat badan mahupun mereka yang menghadapi masalah diet yang tidak seimbang. Begitu banyak program bagi menurunkan berat badan yang beliau anjurkan untuk melahirkan rakyat Malaysia agar dapat hidup secara sihat. Tak rugi pun untuk ikut tips dan nasihat dari Kevin. Kalau berminat nak tahu boleh ke Blog Kevin, macam2 info dia bagi untuk manfaat kita bersama. Maklumat yang saya nak kongsi ini juga dari blog beliau, sekadar untuk perkongsian kita semua. 

Ok lah, kita pergi kepada tajuk utama kita iaitu mengenai Makanan Yang Menggemukkan. Negara kita memang terkenal dengan berbagai variasi makanan dengan berbagai kaum yang ada. Semua makanan tu antaranya memang dah menjadi makanan seharian kita, maklum ler lidah orang Malaysia lebih2 lagi yang lidahnya, tekaknya tak tolak apa2 pun....bedal semahunya hihihi........Ada banyak makanan yang menggemukkan tapi Kelvin senaraikan 10 makanan yang paling menggemukkan yang telah dikongsi dan ada antaranya yang memang saya tak berapa gemar jadi dah selamat sikit kat situkan......

Mari kita lihat paparan berkaitan Makanan Yang Menggemukkan. Ada 10 makanan yang paling menggemukkan, antaranya : (gambar dari google)

1. Roti Canai


2. Nasi Lemak


3. Fast Food


4. Local Fast Food a.k.a Mamak - bagi Kelvin Local Food di Malaysia adalah Kedai Mamak, tak pasti pulak saya. Mungkin kandungan dalam masakan mamak kot.......

5. Donut


6. Pisang Goreng


7. Minuman Bergula


8. Teh Tarik


9. Kuih Muih


10. Nasi


Amacam!!! Tergoda tak!!!!!......Mesti lah tergodakan kalau dah memang makanan kita seharian. Jadi mulai saat ini kita kena memilih sedikit apa yang perlu kita makan dan yang perlu kita kurang atau kita jauhi terus. Kalau ikut dari senarai nie, ada antaranya yang saya memang tak berapa gemar seperti no 3, 4, 7, dan 8. Kiranya saya dah selamat 4 perkara. Yang no 1, 2 dan 6 saya suka tapi saya kurangkan pengambilan tapi no 6 memang saya susah sikit nak elak, hari2 saya mahu bedal kadang2, Rasa macam ketagih pulak kalau tak dapat makan pisang goreng atau yang berkaitan dengan pisang.........:(

Tak pe, semua tu kita mulakan dengan perlahan2, lama2 nanti pasti kita dah biasa. Semoga kita berjaya merealisasikan impian kita untuk hidup secara sihat. SEMOGA KITA BERJAYA!!!!!!!










Isnin, 30 Jun 2014

CARA KAWAL TEKANAN DARAH TINGGI

Assalamualaikum


Selamat menjalani ibadat Puasa kepada semua Muslimin dan Muslimat di seluruh pelusuk dunia. Baru 2 hari kita berpuasa, semoga puasa kita di tahun ini lebih barakhah. Semoga segala amalan yang kita lakukan di bulan mulia ini di rahmati Allah SWT. Saya mohon maaf di atas segala salah silap saya jika ada tutur kata atau perbuatan saya yang mengguris hati samada dengan cara sedar ataupun tanpa kesedaran saya. Semoga Ramadhan ini mengeratkan lagi tali persaudaraan kita sesama Islam.....AMINNNNNN........

N3 kali ini saya ingin berkongsi satu kisah bagaimana cara mahu mengawal tekanan darah tinggi. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi di sini mengenai penyakit darah tinggi. Ini semua kerana semasa saya balik dari kerja petang tadi, radio Sinar ada menyiarkan temuramah Pak Nil dengan seorang ibu dari Melaka mengenai anak dan cucunya yang terlantar sakit hampir 4 tahun. Ia memang menyedihkan, menitis air mata saya mendengarnya. Sungguh tabah makcik tu mengharungi dugaan yang Allah SWT berikan kepadanya. 

Anak dan cucunya terlantar sakit kerana sewaktu anak makcik tu ingin melahirkan anak, tiba2 anaknya mendapat darah tinggi yang kronik. Akibat dari itu tiba2 anaknya terhenti pernafasannya walaupun nadinya masih berdenyut dan doktor terpaksa melakukan pembedahan dengan segera untuk menyelamatkan baby di dalam kandungan. Kejadian berlaku di Hospital Melaka. Walaupun anak berjaya diselamatkan tapi si anak mengalami masalah kekurangan oksigen. Kini kedua2nya terlantar sakit dan dibantu dan diuruskan oleh kaum keluarganya. Tanpa rasa jemu makcik tu menjaga anak dan cucunya sebab dia dah redha dengan apa yang berlaku. Saya doakan semoga keluarga makcik tu dipermudahkan AMINNNNN.........


Oleh itu saya ingin berkongsi di sini cara2 untuk mengawal tekanan darah tinggi yang saya perolehi dari blog kevinzahri. Untuk mengetahui maklumat lanjut boleh klik di blog kevin. Di sini juga saya paparkan cara2 untuk mengurangkan tekanan darah tinggi yang saya baca tapi sebelum kita cuba untuk mengawal darah tinggi, kita perlu tahu puncanya terlebih dahulu...........

Dari apa yang saya baca, tekanan darah tinggi antaranya disebabkan oleh:
1. Kolesterol yang tinggi
2. Mengambil makanan bergaram yang tinggi
3. Tidak bersenam
4. Faktor keturunan
5. Kegemukan
6. Merokok
7. Pengambilan alkohol 

Cara mengatasinya adalah dengan:
1. Amalkan bersenam atau bersukan
2. Kurang mengambil makanan berlemak dan bergoreng
3. Kurangkan berat badan, dapatkan berat yang ideal
4. Kurangkan makanan bergaram
5.Berhenti merokok dan meminum arak
6. Berfikiran positif 

Semoga kita bersama2 dapat manfaat dari perkongsian ini. Hidup secara sihat untuk mereka yang TERSAYANG!!!!!!!