Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Selasa, 31 Mei 2016

KEK KEJU LAPISAN COKLAT

Assalamualaikum
Selamat malam semua
Dah agak lama saya tak buat kek. Memang saya stop sekejap untuk baking membaking nie. Kali ini saya buat Kek Keju Lapisan Coklat. Saya buat kek nie sempena Ulangtahun Perkahwinan saya yang ke 12. Ulangtahun hari ahad hari tu tapi baru semalam membuatnya sebab secara kebetulan hari nie kat pejabat ada buat bacaan yassin sempena menyambut Ramadhan yang akan datang. Memang rezeki kawan2 kat opis. Yang tak dapat nak rasa tu minta maaf banyak2 sebab kek pun tak buat banyak.......seketul je kan. Kalau ada rezeki dan kelapangan, nanti saya buat lagi. 

Resepi kek nie dalam buku Variasi Hidangan Keju oleh Chef Noraini Zakaria. Saya selalu buat kek ikut resepi dalam blog kawan2 tapi baru nie first time saya buat ikut buku. Buku pun dah lama beli masa jualan lelong murah2 kat MITC. Tengok kek pun macam sedap jer, tu yang terus nak cuba. Senang pun senang, nak membuatnya........mana kawan2 yang dapat rasa, semua cakap sedap, ok la tu.......yang penting dia orang suka. Deko tu abaikan sahaja, bukan saya pandai pun nak buat. Untuk syok sendiri boleh ler hehehe.......

KEK KEJU LAPISAN COKLAT
Rujukan: Buku Variasi Hidangan Keju

Bahan:
1 biji kek span coklat 9 inci - saya guna kek span vanila

Bahan inti keju:
250 gm cream cheese
80 gm gula kastor
100 gm coklat masakan - dicairkan secara double boiler
250 gm krim putar
50 ml air
15 gm gelatin halal - dicairkan secara double boiler

Cara2:
1. Inti Keju : Krim putar di pukul hingga kembang dan gebu. Simpan dalam peti sejuk.
2. Coklat masakan dicairkan dan biarkan ia menjadi suam. 
3. Pukul krim keju dan gula kastor hingga berkrim.
4. Masukkan krim putar dan coklat masakan. Pukul sebati adunan tersebut. (Saya letak sedikit coklat yang diparut kasar)
5. Setelah gelatin cair menjadi sejuk, tuangkan ke dalam adunan keju tadi. Pukul kelajuan perlahan hingga sebati.
6. Potong kek kepada 2 bahagian.
7. Letakkan satu lapisan kek coklat pada dasar tin springform bulat berukuran 8 inci. 
8. Tuangkan adunan keju dan tutup dengan lapisan kek kedua.Kek saya, saya salut dengan krim putar

Tip buku*
Masukkan dalam peti sejuk 3 jam hingga keras. Hiaskan mengikut cita rasa anda.


Abaikan deko saya tu, saya budak baru belajar jadi jangan kutuk saya hihihi.......memang gubra nak pegang nozzle, tangan tak pernahnya nak statik melainkan kena elektrikstatik sentiasa. Untuk diri sendiri lepas ler......itu pun suami saya dah cukup bangga hahaha........jaga hati sesangat......thank you sayang, Selamat Ulangtahun buat kita berdua.......





Sabtu, 28 Mei 2016

DAGING RUSA MASAK KICAP

Assalamualaikum

Selamat malam. Makan malam kali nie daging rusa lagi........betullah orang cakap, kalau dah sekali kena mesti nak kena lagi. Sebelum berpuasa nie, makan puas2 apa yang teringin di makan. Bulan puasa nanti dah tentu tak masak punya sebab masa bulan puasa saya memang tak berapa nak makan. Jadi apa yang ada dalam peti ais kena clearkan segera. Tinggalkan apa2 yang patut jer. Masa bulan puasa tak boleh ada stok ikan atau daging dalam peti, silap2 nanti sampai raya pun tak masak2 lagi.
Daging rusa nie saya masak kicap jer. Masak simple2 nie memang laju jer habisnya. Silap2 boleh makan macam tu jer tapi daging rusa nie tak boleh nak gatah jer macam daging biasa sebab dia ada bau sikit. Macam makan daging kambing juga lah, ada masanya ada bau sikit2. 

Daging rusa nie suami beli kat kawan sepejabat dia. Harga dalam rm35, lebih kurang dalam 700gm. Kalau nak beli kat Melaka, kami tak tahu nak beli kat mana. Kalau kami teringin nak makan, kami makan jer dekat Serama Park Durian Tunggal.  

DAGING RUSA MASAK KICAP

daging rusa - hiris nipis
halia
sos tiram

Perap daging rusa bersama halia, serbuk lada hitam dan sos tiram. Perap dalam 1 jam.
Tambah sedikit air dan masak sebentar daging hingga air kering atau sehingga daging empuk.

bawang putih*
halia*
bawang merah* - * tumbuk halus
bawang besar - hiris
cili api

sos cili
kicap pekat
kicap manis
air asam

Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan. 
Masuk daging , cili api dan bawang hiris, kacau sebati.
Masuk sos cili dan kedua2 kicap. Kacau rata
Masuk air asam dan angkat.

Jumaat, 27 Mei 2016

CUCUR UDANG RANGUP

Assalamualaikum
Image result for ucapan salam jumaat
Salam Jumaat buat semua Muslimin dan Muslimat. Semoga hari ini menjadi hari yang lebih diberkati oleh Allah SWT di atas apa jua yang kita lakukan 

Bagaimana hari ini? Dah bersarapan semuanya, ataupun dah bersedia dengan menu makan tengahari hari ini. Saya macam biasa lah, dikesempatan yang ada nie........sewaktu bercuti dari kesibukan kerja, nak rehatkan badan dan minda serta perut juga. Kalau semalam, semasa Majlis Graduasi pelajar2 Kolej Vokasional, makanan sedap2 disediakan jadi hari nie, kita makan yang ala kadar sahaja.

Sarapan saya pagi nie, cucur udang. Kalau google tengok resepi cucur udang ada macam2 resepi tapi terpulang pada citarasa masing2. Ada yang suka tepungnya lebih, ada juga yang suka sayur2nya lebih. Bagi saya, mana2 resepi sedap jer yang penting masuk tekak nyum nyum........Saya buat cucur nie ikut belasah saya yang penting kenyang........kalau ada yang terberkenan boleh ler mencuba
CUCUR UDANG RANGUP

Bahan2
30 ekor udang - sederhana besar
3 cawan tepung gandum
1 biji telur
1 bawang besar - hiris
beberapa tangkai daun kucai - potong2 dalam 1 inci
segenggam taugeh
1 tangkai daun sup/ketumbar - potong kasar
Garam
Gula
sedikit serbuk kunyit

Cara2
Buang kulit udang dan bersihkannya. 
Saya rebus sebentar dengan air yang mendidih yang telah dicampurkan bersama garam serta gula. Angkat udang.
Satukan tepung gandum, serbuk kunyit, taugeh, daun kucai dan daun sup. 
Pecahkan telur dan pukul sedikit, masuk ke dalam campuran tepung. Gaul bagi sama rata.
Tuangkan air rebusan udang dan udang ke dalam adunan tepung. Air rebusan tu jangan tuang semua. Boleh agak2 semasa gaulkan dengan tepung.
Dengan menggunakan garfu, ambil adunan dan goreng hingga kekuningan. Siap
Untuk pencicah sambalnya saya buat.....

3 sudu besar cili kisar
2 ulas bawang putih - tumbuk halus
sedikit air asam jawa
gula
garam

Gaulkan semua dan panaskan. Setelah mendidih boleh hidangkan













Sabtu, 7 Mei 2016

DAGING RUSA MASAK UNGKEP

Assalamualaikum
Selamat Hari Ibu bagi semua emak dan juga ibu2 yang dikasihi. Bagi saya hari2 adalah Hari Ibu. Jasa dan kasih sayang emak bukan hanya dirasai pada satu hari tapi sepanjang hayat kita selagi kita bernafas kita akan merasainya dan menghargainya. Doa dari anak mak, semoga Allah pelihara diri mak dan kesihatan mak. Semoga mak dapat melakukan ibadah dengan lebih baik Aminnnnn......

Berbalik pada n3 malam nie. Apa menu malam nie ye? Untuk makan malam kami, saya masak Daging Rusa Masak Ungkep. Resepi saya ambil di dapur Amie yang jauh di sabah sana. Saya memang tak pernah makan daging atau ayam masak ungkep walaupun dah bekerja hampir 7 tahun di area johor. Kata orang resepi nie asalnya negeri johor, betul ke? Entah tak tau saya......Saya tak pernah lagi memasak daging rusa. Makan daging rusa pernah, tapi nak masak sendiri nie memang pertama kali.

Jenuh juga nak cari resepi daging rusa tapi bila tengok Amie cakap sedapnya ya ampunnn......memang sedap ler tu kan hehehe.......jadi saya pun mencuba. Memang sedap masak ungkep nie rupanya. Lepas nie memang saya tak tolak ler kalau ada lauk ungkep. Sekali pandang macam rendang tapi bukan rasa rendang ye.......resepi nie saya buat separuh dari resepi Amie dan saya olah sikit untuk ikut tekak saya la.......
DAGING RUSA MASAK UNGKEP

Bahan2:
500 kg daging rusa - potong setebal 1 cm
2 batang serai - dititik
2 cawan air
Minyak
Garam
Gula pasir / merah

Bahan kisar:
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
2 cm kunyit hidup
2 cm halia
15 biji cili padi

1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih

Cara2:
1. Lumur daging rusa dengan garam dan kunyit . Perap seketika.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
3. Masukkan serai dan daging rusa dan kemudian gaul rata sehingga daging kelihatan layu atau berubah warna.
4. Tambahkan air, garam dan gula.
5. Kacau daging sekali sekala untuk memastikan daging rusa tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya, tak perlu masak sampai kering) dan daging empuk, matikan api.