Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Sabtu, 23 Mei 2015

DRAGON FRUIT SODA

Assalamualaikum



Dragon Fruit Soda, giler sedappppp!!!! segarrr!!!!!. Minum memang tak hingat, sampai 2 gelas saya minum. Memang sedap, sampai terus tak ada selera nak makan sebab dah kenyang minum air. Kena pulak tengah musim panas sekarang nie, cukup lega....arghhhhhh!!!! dah tak tau nak cakap apa. Nak tau, kena cuba buat sendiri..........


Jumaat, 22 Mei 2015

KASWI GULA MERAH

Assalamualaikum


Salam Jumaat buat semua. Dah makan tengahari hari nie? Saya tak masak makan tengahari, cuma buat kuih kaswi jer........Kaswi Gula Merah resepi dari Sabrina Khan. Resepi nie saya buat separuh jer......untuk saya. Sedap sangat resepi ni sebab guna gula merah, tu yang ummphh......sebenarnya sebab ada kelapa tu yang saya suka hihiihi........ Apa2 resepi pun pada saya sama sahaja cuma kita kena mencuba apa juga resepi yang diolah oleh kawan2 kita. 

Bagi saya, rasanya tetap sama cuma kekenyalannya sahaja yang mungkin berbeza ataupun penggunaan gula merah buatkan rasanya lebih lemak manis gitu...... Ikut citarasa masing2. Kalau saya tolak batu dengan kayu jer tapi kalau batu dengan kayu boleh makan memang saya dah bedal dah hahaha.........


KASWI GULA MERAH

Bahan2
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi
450 ml air
2 cawan gula merah
2 cawan gula putih
2 sudu besar air kapur

Larutkan gula bersama 50 ml air
Tapis dan campur dengan bahan2 lain
Tapis adunan dan kukus 45 minit. Pastikan air kukusan panas
Makan bersama kelapa yang telah digaul dengan sedikit garam.


SELAMAT MENCUBA




Jumaat, 15 Mei 2015

PULUT MANGGA

Assalamualaikum

Pulut Mangga!!!!! huhuhu.......baru hari nie dapat makan. Dari sebelum pergi Kota Bahru lagi hari tu nak makan tak dapat2. Bila tanya jer dah habis, yang ada cuma pulut durian. Pulut Durian dah jemu, nak mangga jugak. Kadang2 terasa orang kedai nie semua tipu. Letak menu ada pulut mangga tapi sebenarnya tak ada menu tu hehehe........bersangka baik ye.......
 

Disebabkan dah berbulan2 nak rasa, tak boleh tahan saya buat juga hari nie. Memang tak boleh nak makan sangat pulut2 nie, nanti angin kus2 sampai......:(

Bila dah makan, memang tak ingat boleh menambah lagi tu sebab mangga tengah banyakkan. Harap2 tidak mereng kepala nanti. Setakat nie masih ok lagi, harap2 tak terjadi apa2. Saya memang tak boleh makan benda berangin2 nie nanti kepala pinin, tak pun perut memulas. Kalau dah banyak sangat angin nanti, satu badan sakit......dia cucuk tang sana dia cucuk tang sini, memang tak boleh tahan. Moga2 Allah permudahkan.....Aminnnnnn


Ini pulak air mut2 yang pernah saya nyatakan dulu. Sesedap rasa air Zappel......kalau letak ais mesti sedap tapi saya minum macam tu jer. Letakkan pudina sedikit bagi aroma. 









Selasa, 12 Mei 2015

SARDIN ROLL CHEESE

Assalamualaikum


Selamat berbuka puasa kepada yang berpuasa sunat hari ini di bulan Rejab. Apa menu berbuka malam nie? Saya berbuka main order je yer hihihi..........dah tak larat nak masak, kepenatan jaga budak2 exam. Nak angkat kepala pun dah berat. Cuma lepas berbuka tu, tiba2 teringin pulak nak makan Sardin Roll. Saje jer nak perhabiskan roti yang ada. Suami pun suka makan roti sardin. Selalu saya buat salut dengan tepung, kali nie salut dengan telur jer, malasssss......


Sardin Roll saya kali nie ada penambahan sikit. Penambahan perasa sebab saya letak cheese nak habiskan mozarella yang ada. Memang laju kami makan, padahal baru berbuka tadi hehehe.......makan panas2 memang berselera lah kan..............cheese pun tak banyak sangat sebab tinggal sikit. Kalau letak banyak gerenti kebabommmm.........badan pun bambam.......^_^ hehehe.......