Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 21 Mei 2017

OREN APPLE SMOOTHIE

Assalamualaikum
Selamat pagi!!!!! Mulakan pagi ini dengan senyuman dan juga ketenangan hati. Biasalah kan, nak mulakan kerja pada hari pertama bekerja memang lemaulah..........pagi-pagi kena ceria, baru mudah nak masuk rezeki orang kata. Buat macam akak nie, pagi-pagi pekena smoothie bulat mata yang memang dah bulat nie.....

Hari ini genap sudah 4 minggu akak berdiet. Timbang pagi tadi, masih lagi kekal penurunan berat akak 3kg jer. Harap-harap ini bukan penyudahnya tapi permulaannya yang baik. Nak buat betul-betul nie akak tunggu bulan puasa nanti la.........sekarang nie jamuan kat opis tiap-tiap minggu ada. Sempena nak menyambut bulan Ramadhan kan, jadi ramai yang nak buat doa selamat. Pagi nie pun ada juga........sekejap lagi baru nak mula. Nanti kalau tak makan tuan opis kecil hati pulakkan. Sementara tunggu dia orang siapkan juadah, akak nak update blog sekejap. Tugas akak dah selesai tadi, sebagai pemerhati hehehe..........
Diet akak baru nak bermulakan jadi oklah tu turun 3kg walaupun sedikit. Semoga semangat akak akan terus jitu. Godaan pada peringkat awal biasalah tu........godaan manja-manja kawan akak cakap hehehe........nasib rakan-rakan memahami dan menyokong. 

Pagi ini akak mulakan dengan smoothie. Akak pun tak tahu nak panggil smoothie ke jus. Akak memang tak tahu nak bezakan, sama kot entahlah.......smoothie kali ini akak letak sayur sikit. Akak tambah saderi dan timun. Saderi tu katanya bagus untuk orang yang banyak asid dalam badan. Akak ler tu.........Setiap tahun cek darah dengan doktor, setiap kali itulah urid asid akak naik tapi masih ok..........semua masih dalam keadaan baik Alhamdulillah cuma berat badan jer yang makin bertambah-tambah macam belon. Belon pun makin kecut tapi akak macam dipam-pam. Tahu-tahu je nanti naik........sabar je la. Tak pe, kata orang semangat jangan luntur...........cayok!!!!cayok!!!!

OREN APPLE SMOOTHIE

1/2 biji epal hijau
1 biji oren
5 inci batang saderi
2 sudu besar yogurt
1/2 timun jepun
Sedikit air

Blend ke semuanya sekata. Dah siap terus minum. Tak perlu tambah madu atau gula







Khamis, 18 Mei 2017

PES TOMYAM HOMEMADE

Assalamualaikum

Alhamdulillah, selesai sudah peperiksaan akhir pelajar. Ok, seminggu nie pengajar semua tanda kertas dan isi markah untuk penilaian PPL, jadi akak dah boleh nak luruskan pinggang kat opis sekejap. Minggu depan baru mula kejar pengajar untuk pengisian markah dalam sistem. Sempat lagilah akak nak berpuasa bulan Syaaban minggu nie. Balik lewat pun masih sempat akak memasak untuk berbuka puasa kat rumah. Tak adalah letih sangat macam selalu........
Hari ini akak nak kongsi resepi dari blog Aleen yang cute mute tu, Pes Tom Yam. Selalu kalau akak buat tomyam yang jernih jer rupanya. Abang akak pula kalau nak buat tomyam, dia guna pes yang beli kat Jusco. Alang-alang dah ada resepi homemade nie, akak buat je la. Senang abang akak nak guna nanti kalau akak kerja atau pun berkursus. Akak buat malam tadi jadi petang nie berbuka nanti guna pes tomyam nie jer. Nak cuba rasa macam mana. Pes nie akak buat dapat dalam 2 balang. Kalau kena selera, boleh buat lagi lebih-lebih dan agih-agihkan pada adik-adik atau kawan-kawan yang nak rasa. Buat masa nie, tuan tanah kena rasa dulu........

Sesiapa yang berkenan juga nak cuba, boleh cuba resepi nie atau pergi ke blog Aleen siap bergambar lagi. Resepi akak letak kat sini.......kita kongsi-kongsi yer.......



PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE
By ~ ALeen Aireish
sumber ~ kak atie jumaat

Bahan untuk dikisar :
26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus
2 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
3-4 batang serai
4 inci lengkuas
2-3 inci halia
4 helai daun limau purut
1 mangkuk air asam jawa
2-3 inci belacan bakar

 - semua bahan diracik/hiris, kisar halus

Bahan untuk penambah perisa :
1 kiub ikan bilis
2 kiub ayam
1 cawan gula melaka (aleen guna gula merah tak sampi 1 cwn + dengan air panas 1 cawan, bancuh)- akak letak 3/4 cawan gula melaka
3 s/b gula pasir
2 biji limau nipis perah ambil jus
1 cawan Minyak masak untuk menumis

Cara-cara : -
1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing 
2. Masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lagi hingga betul-betul pecah minyak ........ siap 
3. Sejukkan, simpan dalam balang buat stok, simpan dalam peti ais..




PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef

Khamis, 11 Mei 2017

AGAR-AGAR SANTAN

Assalamualaikum
Hujan tak hari nie? Kat Sagil nie seminggu nie gelap jer tapi tak hujan. Tapi balik nanti, bila nak sampai Melaka bersiap sedialah. Hujan belum turun lagi tapi petir dah berdentum2 kat langit. Malam tadi hujan semalaman sampai pagi. Walaupun hujan tapi bangun pagi air tak berapa nak sejuk, sejuk2 gitu jer. Kalau sebelum nie, kata orang melaka 'menggelatuk' nak mandi. Keluar bilik air jer bibir dah lebam. Mungkin sekarang nie walaupun kat luar gelap macam tanda nak hujan tapi duduk dalam rumah tetap rasa membahang.
Semalam cuti sempena Wesak Day, sempatlah akak buat agar2 santan. Walaupun pucat lesi tapi rasa tetap ada. Rupa pucat tu sebab akak guna gula perang. Resepi asal agar2 santan gula merah dari dapur kak yatie. Bukan saje2 akak buat guna gula perang tapi dekat rumah akak tak ada stok gula merah ataupun gula nipah atau pun seangkatan dengannya. Kalau guna gula merah, rasanya mesti lagi ummmppphhhhh........kannn. Tapi tak apa, resepi kak yatie apa2 pun tetap sedap.

Akak buat dapat banyak tu jer la. Bagi jiran rasa sikit, dapatlah akak dengan suami makan sikit merasa. Kalau nak makan puas dan edarkan ke jiran2 sebelah, kena lah lebihkan resepinya. Akak memang suka agar2, dapat2 pulak baru keluar dari peti sejuk......memang layan......

Inilah makan malam akak malam nie bersama sebiji buah epal hijau. Misi diet akak baru bermula. Harap2 berjaya dengan sokongan diri sendiri hehe.............Bila akak dah berjaya nanti akak share ye amalam diet akak. Ada sape2 yang nak resepi, boleh tengok resepi kat bawah nie, akak salin semula untuk rujukan.......

AGAR-AGAR SANTAN
(Resepi asal AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH)

Bahan-bahan:
10gm serbuk agar2
1/2 cawan gula merah- akak guna gula perang
1/4 cawan gula pasir
1150 ml air
120 ml air + 100ml santan kara
1 biji telur - di pukul dengan santan
Garam
1 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Masak air dengan gula dan daun pandan. Setelah gula larut, tapis.
2. Bila gula sudah larut, masukkan agar-agar dan kacau sehingga semuanya larut. Kecilkan api
3. Kemudian tuang campuran santan dan telur, garam dan kacau sehingga mendidih.
4. Tuang ke dalam acuan.
5. Sejukkan baru didinginkan di dalam peti sejuk.










Selasa, 9 Mei 2017

PERSAHABATAN BOLA JARING, ILP TANGKAK LAWAN SK SAGIL

Assalamualaikum 
Alhamdulillah..........selesai sudah pertemuan persahabtan bola jaring antara ILP Tangkak dengan SK Sagil. Ini permainan terakhir sebelum menjelang Ramadhan Al Mubarak hujung bulan nie.  Lepas nie nak rehatkan badan dan kaki.  Penat masa sukan Muhibbah hari tu pun tak hilang lagi. Dengan muka yang rentung pun tak sempat nak Qu Puteh bagai........dah hitam balik. Kali nie nk pulihkan betul2......... jadi cuti sebulan dua nie dapatlah pulihkan semua sendi2 yang dah terkulai nie.
Ini pasukan lawan dari Sekolah Kebangsaan Sagil . Ini pertemuan pertama kali kami selama akak mula berkhidmat di ILP Tangkak. Mak2 orang nie, boleh tahan juga main bola jaring.  Terbang2 semuanya.......hihihi
Yang ini pula team dari ILP Tangkak. Kebanyakannya nie adalah pemain2 baru walaupun staff yang dah lama berkhidmat di sini. Mungkin kali ini masing2 baru berkesempatan meluangkan masa dan tenaga. 
Jadi boleh dikatakan pasukan ini baru2 ini dapat berkerjasama. Latihan pun baru beberapa bulan ini dilakukan, itupun bukan secara konsisten. Maklum la kan masing2 nak uruskan anak dan keluarga. Kata orang masih lagi jadi belasahan orang tapi semangat dia orang memang akak respect. Dari tak tahu apa2 pasal main bola jaring, akhirnya dia orang dapat juga skill sedikit tentang bola jaring. 
Kesungguhan yang masing2 tunjukkan, memang akak akui diaorang hebat. Tak mustahil pada masa akan datang, jika kerjasama dan latihan yang kosisten......pasti dia orang akan berjaya. Pasti bukan lagi pasukan belasahan.......Akak berharap sangat yang pasukan ini akan terus berjaya








Ahad, 7 Mei 2017

KURSUS PRA HAJI DAN UMRAH ILP TANGKAK

Assalamualaikum
Alhamdulillah........selesai sudah kursus Pra Haji dan Umrah yang dibuat di ILP Tangkak hari ini. Dapat juga akak turut serta, untuk merasai pengalaman menunaikan Haji dan Umrah. Nak pergi menunaikannya, tak tahulah bila ada kesempatan untuk ke sana. Moga dipermudahkan Allah S.W.T.
Kursus pada hari ini di sertai oleh kakitangan dan juga pelajar ILP sendiri serentak dengan Seminar Potensi Industri Buloh. Seminar ini dianjurkan bersama oleh Pejabat Daerah Tangkak, ILP Tangkak, MTIB, FRIM & MBS. Jadi penyertaan pengajar dan pelajar yang terlibat terpaksa dibahagi kepada dua bahagian. Kebetulan pula minggu ini adalah minggu peperiksaan akhir pelajar KV, memang pengajar ramai yang sibuk di bengkel.
Sebelum melakukan Umrah dan Haji secara praktikalnya, kami diberi penerangan secara teori dahulu. Bila dengar penerangan dan penjelasan dari ustaz yang mengelolakan program kursus nie rasa seronok sangat. Rasa macam nak terbang pergi ke Mekah sana, seronok sangat dengar cerita pengalaman2 orang yang dah ke sana. 
Walaupun cuaca agak panas, maklumlah dah jam 10.30 pagi. Matahari dah mencanak2 naik tapi nampak semuanya macam tak sabar2 nak buat umrah dan haji. Dapat pulak belajar dengan ustaz yang kelakar habis. Terbaik ustaz.......
Semangat tinggi tu masing2, walau apa pun yang terjadi tawaf tetap dilakukan dengan sempurna. Ustaz cakap peserta lelaki semua kena bayar dam hehehe, ihram yang tak sempurnakan........seronok tengok muka masing2. Samada pengajar, pelajar ataupun kakitangan........rasanya mesti masing2 sangatlah teruja kalau dapat peluang ke Mekah ni. Semoga semuanya diberi kesempatan ke sana........Aminnnnn
Tamat dah kursus Pra Haji dan Umrah........semoga semua dapat manfaatnya.....diberi kesempatan kesihatan yang baik, di beri kelapangan dan kemudahan sesungguhnya.










Sabtu, 29 April 2017

MIBC, BOWLING MITC MELAKA

Assalamualaikum
Alhamdulillah, dapat juga bersantai2 bersama adik2 dan anak2 buah, main bowling di MIBC MITC Melaka. Dah lama nak main bowling dengan dia orang, akhirnya plan kali ini berjaya juga akak join. Kalau tidak tak pernah nak dapat peluang, selalunya ada sahaja halangan. Plan akak kali ini berjaya juga lah. 
Plan kali ini sempena meraikan kejayaan kaklong Syirah sempena konvokesyennya semalam. Tahniah kaklong, lepas nie boleh sambung master plak. Jangan tunggu2 lagi bila peluang sampai. Pasal jodoh, nanti2 ada la tu.......semua tu kan perancangan Allah.
Semoga kaklong Syirah dibawah rahmat Allah S.W.T. selama2nya. Doa juga buat arwah ibu.......Tahniah juga buat kak long Jedah dan juga Nana atas kejayaan masing2 dengan result yang gempak. Semoga semuanya berjaya dalam apa jua bidang yang diceburi. 
Ada rezeki, kita main lagi. Main sampai puas, sampai pandai.....konon2 la hehehe.......
Nampaknya akak dapat jugak menang. Setahun sekali main, dapat point macam nie rasa kembang pulak akak hehehe. Agaknya kalau akak main tiap2 minggu mesti akak jadi pro hahaha.......terperasan sekejap. Apa yang penting, dapat happy kan semua orang ok lah. Next time orang lain yang nak join tu akan dialu2kan bagi meramaikan majlis katanya....^__^





Khamis, 20 April 2017

SUKAN MUHIBBAH WILAYAH SELATAN 2017

Assalamualaikum
Ya Allah Alhamdulillah segala jer di permudahkan. Tamat sudah Sukan Muhibbah Wilayah selatan 2017. Sukan kali ini ILP Tangkak menjadi penganjur. Sekalung tahniah bagi yang berjaya dan bagi yang tidak berjaya, lain masa cuba lagi. Sukan akan datang akan diserahkan ke ILP Pasir Gudang. Harap2 hari itu akan tiba juga........

Pejam celik pejam celik....dah lama rupanya saya tak update blog saya. Kekangan waktu yang membataskan.........banyak urusan yang perlu dibuat, banyak aktiviti yang dibuat tapi tak dapat nak kongsi sebab tak sempat nak godeh2 blog. Nak tengok blog2 jiran pun tak dan........
Antara sukan yang dipertandingkan bola jaring, badminton, ping pong, bowling, memanah dan dart. Memanah hanya untuk pengarah2 sahaja manakala untuk sukan2 yang lain kakitangan dan pensyarah dan hanya dibenarkan sertai satu permainan sahaja. Yang atas tu pasukan bola jaring kami, pinky gitu.......sebelum berlawan harus posing dulu bagi team lain terbakau hehehe.......

Ini beregu badminton. 2 beregu lelaki dan 2 beregu wanita. Ada gambar lagi tapi tak sempat nak snap, bermainkan jadi harapkan cameraman jer. Jadinya minggu depan ler baru akak tepek kat sini sebagai kenang2an......