Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 19 Julai 2017

SANTAI LEBARAN ILP TANGKAK


Assalamualaikum
Alhamdulillah, selesai sudah Majlis Hari Raya ILP Tangkak 2017. Majlis yang serba sederhana ini dinamakan Santai Lebaran. Memandangkan kekangan bajet jadi pihak ILP sekadar meraikan majlis hari raya untuk para pelajar seadanya. Tak semeriah sebelum-sebelum nie. Kalau sebelum nie, setiap bengkel akan menyediakan juadah sendiri dengan bajet yang diberi. Sekarang makan apa yang disediakan sahaja janji tengok budak2 happy. Ok lah tu, walaupun dengan keadaan dewan yang agak panas tapi semua beri sokongan yang baik.

Majlis tamat sekitar jam 1 petang. Jadi petang nie pelepasan pada semua pelajar. Pelajar semua berkumpul di dewan sambil makan dan berkaraoke sehingga habis kelas. Kiranya majlis hari raya nie sampai pukul 5 la.......selagi tak habis makanan hehe........





Semua khusyuk mendengar ucapan Pengerusi Penganjur Majlis dan juga ucapan Pengarah. Sebenarnya semua dah kelaparan sangat. Semua dah kosongkan perut dari pagi, jadi dah termenung semua tunggu MC beri kebenaran menjamu selera. Nasib Pengarah tak berucap panjang, kalau tidak juling mata semua.........akak dah makan bihun sup siap2 sebab tahu mesti lambat majlis nak mula. Biasalahkan, majlis ramai2 nie mesti ada yang kelewatan





Bila mc cakap dah boleh mula untuk makan, semua memang tak tunggu. Para pelajar yang paling tak sabarkan, maklumlah budak2 tengah naik cepat sangat laparnya........Sambil makan sambil semua jemputan dihiburkan dengan band ILP Tangkak



akak makan ini sahaja, sekadar merasa. Makanan yang lain2 akak tak nak





Inilah band ILP Tangkak. Siapa2 yang berminat nak panggil band boleh berurusan dengan pihak di ILP Tangkak hehehe........ataupun berhubung terus dengan pegawai berkenaan........semua nie tenaga pengajar yang memiliki bakat terpendam. Band nie dah lama ditubuhkan dari awal ILP di buka rasanya.......akak nak nyanyi tak dapat ler, suami tak izinkan. Kalau pergi karaoke dia tak kisah tapi untuk apa2 majlis tak boleh katanya.......jadi tengok je la ye......









Ini semua Pengajar dan kakitangan ILP Tangkak. Tak semua dapat hadir kerana bercuti dan juga urusan luar
 

Ini Pengerusi Majlis hari nie, Ustaz Md Yatim & Pn Misz


kenapa pulak gambar hitam putih tapi cun......
 


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
MAAF ZAHIR & BATIN



Selasa, 18 Julai 2017

CAPATI

Assalamualaikum
Masih lagi berhari raya? Mestilahkan..........selagi tak cukup sebulan hehehe........nie pun akak baru balik dari rumah kawan di quarters ILP sampai akak rasa dah muak nak pergi beraya. Hari2 ada jemputan rumah terbuka, yang pasti akak makan.......makannnn.......dan makannnnnnn.......letih perut.
Akak cuma makan yang ringan-ringan jer sebab dah tak lalu nak makan yang berat2 lebih-lebih lagi nasi!!!!........Kalau tak ada menu lain terpaksalah akak makan juga sedikit nasi sebagai mengambil hati tuan rumah takut nanti tuan rumah kecil hati pulakkan.....makan gitu2 jer la katanya.........

Bulan syawal dah nak sampai ke penghujungnya tapi rumah terbuka tetap juga ada. Makin ramai pulak yang menjemput. Akak memang tak buat rumah terbuka. Kalau ada kawan2 atau saudara mara yang nak datang, datang jer........kalau ada rezeki adalah makanannya. Kalau tidak delivery je la hehehe........


Oleh kerana sudah jemu dengan menu rumah terbuka, perut pun dah sebu jer sebab makan macam-macam, jadi menu akak malam tadi........taraaaaa!!!! CAPATI.......Dah lama nak makan capati baru malam tadi akak membikinnya. Selalu makan dekat kedai, malam tadi akak usahakan sendiri menggodeh capati. Akak tak uli sangat pun, uli manja2 jer. Makan pulak dengan sambal sardin dan ayam kari. Menu yang memang akak selalu order kat kedai tu.........

Kalau ada siapa2 yang datang ke melaka jalan-jalan makan angin, boleh singgah ke kedai capati nie. Kedai nie memang akan ramai orang, penuh.......Setakat nie, kalau kawan2 akak yang datang melaka akak memang cadangkan kedai nie. Macam-macam ada........



Akak tak ada gambar kedai tapi nak cari senang. Kedai capati tu belakang King Hotel Melaka. Betul2 belakang hotel. Kalau klik pada link tu, belakang hotel seberang jalan jer dah nampak. Sebelum King Hotel dari Ayer Keroh, ada traffic light kena susur kiri ke Bukit Katil. Lebih kurang dalam 50 meter dah jumpa kedainya yang paling hujung sekali. Sebelah kanan ke Hospital Pantai. Jangan terlajak pulak, jenuh nak u turn nanti hehehe.......


Capati nie akak makan dengan sambal sardin dan kari ayam. Akak kalau makan capati mesti pekena dua-dua lauk nie, baru ler tangkap leleh..........kata orang baru kena regunya.......Resepi capati nie akak ikut resepi Chef Norzailina, dalam Buku Belajar Memasak 2. Dulu kawan akak ada ajar juga petua buat capati tahan lama lembutnya tapi dah lupa. Ikut jer la resepi yang ada......




Untuk resepi, malam nanti akak tepek ye......










Rabu, 12 Julai 2017

RED PEARL COOKIES

Assalamualaikum
Masih juga lagi akak nak tayang biskut raya. Jangan marah ye........
Kali ini akak nak post resepi biskut raya yang diberi nama Red Pearl Cookies. Akak dah buat dan akak rasa biskut nie sedap sangat cuma manis sikit. Next time kalau nak buat akak nak kurangkan gula sedikit sebab akak nie memang alah kalau benda manis-manis rasa macam nak pitam hehehe...........


Masa akak cuba search cari resepi cornflakes, banyak pula akak tengok biskut nie yang keluar. Nampak cantik dan nama biskut pun glamour gitu........Resepi asal dari blog cendana kasih, lepas tu melarat pula pada kak wan, zack, ita dan ramai lagi la yang dah mencuba. Rata-rata semua cakap biskut nie sedap, tu yang buat akak tertarik nak cuba. Nak membuatnya amat mudah, gaul-gaul bakar dah siap lepas tu ngap...ngap....lepas tu biskut pun habis dan akak pun buat lagi hehe.......


Akak buat biskut macam biasa lah, buat tak banyak. Bukan buat tak banyak ikut juga 1 adunan resepi tapi akak banyak agih-agihkan jadi tinggal untuk akak satu bekas kecik jer. Nanti ada sambutan raya kat opis akak nak buat biskut nie bagi kawan2 rasa, Insya Allah moga dipermudahkanNya..........Kalau ada yang anaknya suka makan biskut cornflakes, ini salah satu cookies yang boleh dibuat dan pasti anak-anak suka. Buat biskut nie dengan anak-anak pun ok juga sebab mudah, anak-anak pun boleh buat sendiri. Bagi anak-anak atau mak budak yang baru belajar buat biskut, cuba biskut nie dulu ye pasti jadi......

Jom tengok resepinya........


RED PEARL COOKIES
Resepi : Cendana Kasih
Rujukan : masam manis

Bahan-bahan
150gm butter
150gm tepung gandum
75 gm gula halus @ gula kastor - lain kali akak nk kurangkan ke 65gm jer
60gm cornflakes
50 gm coklat cip
25gm almond nibs
1 sudu teh esen vanila
ceri merah - dihiris halus dan memanjang

1. Satukan butter dan gula. Gaul dengan menggunakan senduk kayu hingga sebati. Tak perlu sampai kembang, jika terlebih pukul biskut akan jadi kembang dan leper selepas di bakar.
2. Masukkan tepung dan gaul rata. 
3. Masukkan cornflakes, badam, cip coklat dan esen vanila dan gaul rata.
4. Sudukan atas dulang pembakar. 
5. Buag ceri di potong panjang atau dadu. Letakkan di atas adunan tadi.
6. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan 15 minit awal pada suhu170C. Bakar biskut selama 20-25 minit bergantung pada kepanasan suhu oven masing-masing.
7. Angkat dan sejukkan sebelum di simpan dalam bekas kedap udara.


SELAMAT MENCUBA


Selasa, 11 Julai 2017

KACANG PUTIH

Assalamualaikum
Selamat pagi. Sibuk sikit akak minggu nie sebab pelajar baru berdaftar. Akak ajk Induk Minggu Suaikenal pelajar baru kali ini, dari minggu lepas dah sibuk sikit. Minggu nie cuma buat pemantauan jer untuk pastikan aktiviti semua berjalan lancar. Hari nie aktiviti pendakian Gunung Ledang. Akak tak dapat nak pergi sebab nak rehat sikit, macam lah penat sangatkan hehe.......cuma malas jer nak terkejar2 gerak dari melaka. Takut macam tak sempat nak sampai awal, tu yang tak nak join dan menyusahkan orang lain nanti kena tunggu........Semoga semua berjalan lancar di sana.......



Sebab tak ada apa nak buat, sementara tunggu dia orang balik ke ILP, akak nak update blog akak sekejap. Kali ini akak nak post resepi Kacang Putih. Akak buat kacang nie masa bulan puasa, tak sampai raya dah licin. Sampai dua kali akak buat untuk stok raya. Kali pertama buat, akak letak cili terbanyak pulak tapi buat untuk kali ke dua suami akak tak bagi letak cili. Pelik katanya, tak pedas pun......ikut je la kan, untuk dia pun......



Akak buat tak banyak sebab dapat beli 1 kilo je. Katanya ramai sangat yang beli, stok pun dah tak ada. Mungkin ramai yang buat kacang putih kot hihi....... sekilo pun rm12.......Resepinya pun mudah, perap......goreng.......siap.....^____^.....akak buat 1/2 kilo je yang nie sebab tahu mesti tak sempat raya punya.......dah faham dah, kudapan kacang kegemaran suami nie


KACANG PUTIH

1/2 kilo kacang putih
10 biji bawang putih - tumbuk halus
garam
daun kari

Kacang putih cuci bersih dan rendam dalam air panas. 
Selepas itu toskan kacang putih. Isi dalam mangkuk dan gaul dengan bawang putih , garam dan daun kari.
Perap seketika bagi sebati kacang tu dengan garam dan bawang putih.
Selepas itu goreng macam biasa. Dah garing angkat dan toskan minyaknya. Simpan dalam bekas kedap udara. 
Suami akak tolong goreng tapi tangan sebelah tolong makan sama......mmmmmm.......rasa macam nak gigit jer tangan tu.......






Isnin, 3 Julai 2017

BANANA BLUEBERRY SMOOTHIE

Assalamualaikum
Selamat pagi semua. Alhamdulillah.......nampaknya pagi nie mendung sedikit sebab malam tadi hujan lebat di bumi Melaka. Hari nie ramai yang dah mula bekerja, budak2 pun dah mula bersekolah tapi masih lagi dalam suasana raya. Memandangkan tiada yang buat open house setakat ini di tempat kerja, jadi akak mengambil kesempatan berpuasa lah. Puasa gantilah dulukan lepas tu baru nak berpuasa 6 syawal. Kita buat yang wajib dulu, kalau ada rezeki baru yang sunat2. Nak disekalikan pun boleh, tak salah cuma akak ambil yang afdal.......^___^

Pagi nie, akak bersahur dengan smoothie jer. Akak buat Banana Blueberry Smoothie. Perut akak pun tak berapa nak ok lagi sebab kena ceri beri makan sambal udang petai mak mertua buat jumaat lepas. Nampak petai makan tak ingat dunia, memulas2 perut menggelodak tak terkata. Angin berputar satu badan, nasib tak berputar dekat kepala. Kalau tidak, tak bangun ler terbaring sakan........taubat sekejap hehehe.......


Memandangkan akak masih lagi dalam proses berdiet, jadi ini sahajalah menu sahur akak. Setakat ini, sahur dengan smoothie akak mampu bertahan sampai ke waktu berbuka. Kalau anak2 mungkin tak mampu bertahankan. Kita yang dah tua nie takkanlah tak bolehkan......kalau yang tak boleh tu kena psiko diri tu, psiko diri sendiri hihi..........


Nak buat pun senang jer, main campur2 apa yang teringin tapi biar kena dengan selera lah.......nie bahan2 yang akak letak......

BANANA BLUEBERRY SMOOTHIE

Bahan2
2 biji pisang emas 
3 biji kurma - akak rendam dengan air panas semalaman
1/2 cawan blueberry segar
1 cawan susu

Blend semua bahan, boleh minum terus.....kalau nak rasa sedap boleh tambah madu atau gula tapi kurma tu pun dah ok manisnya



yang ini tinggalkan sedikit untuk en suami yang tak bekerja. Kalau dia tak minum, tunggu akak balik ler rembat masa berbuka nanti







Ahad, 2 Julai 2017

CHOCOLATE CHIPS AND ALMOND COOKIES



Assalamualaikum

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua Muslimin dan Muslimat, kepada teman-teman sekelian walau di mana pun berada. Hari ni akak dah mula bekerja. Bagi yang masih lagi beraya sakan, selamat menjamu selera.......^___^......raya baru seminggukan mestilah masih hangat lagi suasana raya tu.......


 

Hari nie akak dah start kerja tapi ramai lagi member2 opis yang masih bercuti raya. Kerja pun dah siap sebelum raya, jadi hari nie akak datang kerja tolong kerja orang je la. Dalam erti kata lain ganggu orang buat kerja hihihi.......N3 akak hari sebenarnya nak post resepi Chocolate Chips And Almond Cookies. Resepi nie akak ambil dari blog Dayang. Untuk raya tahun nie, akak tak banyak buat biskut raya. Ini salah satu biskut yang akak buat. Biskut nie sedap tapi ada rasa manis sikit, mungkin lain kali akak kena kurangkan gula sedikit.......sikit jer kurangkan........Ni kira n3  tertunggak lah nie, nak post bulan puasa hari tu macam biasalah akak, kekangan waktu dan keletihan yang datang melanda....... 
 
  
Bagi penggemar biskut chipsmore, biskut nie memang sedap untuk di buat kudapan. Anak-anak pun pasti suka teramat sangat. Sebab utama yang buat dia rasa sedap, adanya badam dan coklat chips. Kalau makan memang tak ingat nak berhenti. Akak buat sedikit jer, bila dah diagih-agihkan........untuk tuan rumah dapatlah secoet jer. Bagi yang anak-anaknya penggemar biskut chipsmore, boleh buat banyak2. Baru boleh makan puas2............untuk resepi yang sedap nie, akak kongsikan di sini......
  


CHOCOLATE CHIPS AND ALMOND COOKIES


Bahan-bahan :

1 buku mentega (250 g) - dilembutkan

1 cawan gula perang

1/2 cawan gula icing (next time boleh kurangkan sedikit gula)

2 cawan tepung naik sendiri 

1/3 cawan serbuk koko

1 cawan nestum (dikisar)

1/4 cawan serbuk badam

2 biji telur

1/2 sk emplex - optional

50 g almond nib - akak letak 100g

100g chocolate chips

2 sudu kecil esen vanilla

1 sudu kecil soda bikarbonat

Cara-cara : 

1. Satukan tepung, koko, emplex dan soda bikarbonat. Ayakkan bersama. Kemudian, gaul-gaulkan bersama nestum dan serbuk badam. Ketepikan.

2. Putar mentega bersama gula perang dan gula icing hingga berkrim. Kemudian masukkan telur satu persatu. Putar lagi hingga sebati. Masukkan esen vanilla dan putar lagi.

3. Sementara itu, panaskan oven pada suhu 160-170C. Sediakan dulang yang beralaskan baking paper.

4. Masukkan campuran tepung ke dalam mentega tadi diikuti dengan badam dan cip coklat. Gaul-gaulkan hingga sebati.

5. Bentuk-bentukkan adunan tadi mengikut citarasa sendiri. 
6. Kemudian, susunkan di atas dulang pembakar. Bakarlah selama 20 minit atau sehingga masak.

7. Setelah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan terlebih dahulu sebelum disimpan di dlm bekas kedap udara.



SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI






Ahad, 21 Mei 2017

OREN APPLE SMOOTHIE

Assalamualaikum
Selamat pagi!!!!! Mulakan pagi ini dengan senyuman dan juga ketenangan hati. Biasalah kan, nak mulakan kerja pada hari pertama bekerja memang lemaulah..........pagi-pagi kena ceria, baru mudah nak masuk rezeki orang kata. Buat macam akak nie, pagi-pagi pekena smoothie bulat mata yang memang dah bulat nie.....

Hari ini genap sudah 4 minggu akak berdiet. Timbang pagi tadi, masih lagi kekal penurunan berat akak 3kg jer. Harap-harap ini bukan penyudahnya tapi permulaannya yang baik. Nak buat betul-betul nie akak tunggu bulan puasa nanti la.........sekarang nie jamuan kat opis tiap-tiap minggu ada. Sempena nak menyambut bulan Ramadhan kan, jadi ramai yang nak buat doa selamat. Pagi nie pun ada juga........sekejap lagi baru nak mula. Nanti kalau tak makan tuan opis kecil hati pulakkan. Sementara tunggu dia orang siapkan juadah, akak nak update blog sekejap. Tugas akak dah selesai tadi, sebagai pemerhati hehehe..........
Diet akak baru nak bermulakan jadi oklah tu turun 3kg walaupun sedikit. Semoga semangat akak akan terus jitu. Godaan pada peringkat awal biasalah tu........godaan manja-manja kawan akak cakap hehehe........nasib rakan-rakan memahami dan menyokong. 

Pagi ini akak mulakan dengan smoothie. Akak pun tak tahu nak panggil smoothie ke jus. Akak memang tak tahu nak bezakan, sama kot entahlah.......smoothie kali ini akak letak sayur sikit. Akak tambah saderi dan timun. Saderi tu katanya bagus untuk orang yang banyak asid dalam badan. Akak ler tu.........Setiap tahun cek darah dengan doktor, setiap kali itulah urid asid akak naik tapi masih ok..........semua masih dalam keadaan baik Alhamdulillah cuma berat badan jer yang makin bertambah-tambah macam belon. Belon pun makin kecut tapi akak macam dipam-pam. Tahu-tahu je nanti naik........sabar je la. Tak pe, kata orang semangat jangan luntur...........cayok!!!!cayok!!!!

OREN APPLE SMOOTHIE

1/2 biji epal hijau
1 biji oren
5 inci batang saderi
2 sudu besar yogurt
1/2 timun jepun
Sedikit air

Blend ke semuanya sekata. Dah siap terus minum. Tak perlu tambah madu atau gula







Khamis, 18 Mei 2017

PES TOMYAM HOMEMADE

Assalamualaikum

Alhamdulillah, selesai sudah peperiksaan akhir pelajar. Ok, seminggu nie pengajar semua tanda kertas dan isi markah untuk penilaian PPL, jadi akak dah boleh nak luruskan pinggang kat opis sekejap. Minggu depan baru mula kejar pengajar untuk pengisian markah dalam sistem. Sempat lagilah akak nak berpuasa bulan Syaaban minggu nie. Balik lewat pun masih sempat akak memasak untuk berbuka puasa kat rumah. Tak adalah letih sangat macam selalu........
Hari ini akak nak kongsi resepi dari blog Aleen yang cute mute tu, Pes Tom Yam. Selalu kalau akak buat tomyam yang jernih jer rupanya. Abang akak pula kalau nak buat tomyam, dia guna pes yang beli kat Jusco. Alang-alang dah ada resepi homemade nie, akak buat je la. Senang abang akak nak guna nanti kalau akak kerja atau pun berkursus. Akak buat malam tadi jadi petang nie berbuka nanti guna pes tomyam nie jer. Nak cuba rasa macam mana. Pes nie akak buat dapat dalam 2 balang. Kalau kena selera, boleh buat lagi lebih-lebih dan agih-agihkan pada adik-adik atau kawan-kawan yang nak rasa. Buat masa nie, tuan tanah kena rasa dulu........

Sesiapa yang berkenan juga nak cuba, boleh cuba resepi nie atau pergi ke blog Aleen siap bergambar lagi. Resepi akak letak kat sini.......kita kongsi-kongsi yer.......



PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE
By ~ ALeen Aireish
sumber ~ kak atie jumaat

Bahan untuk dikisar :
26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus
2 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
3-4 batang serai
4 inci lengkuas
2-3 inci halia
4 helai daun limau purut
1 mangkuk air asam jawa
2-3 inci belacan bakar

 - semua bahan diracik/hiris, kisar halus

Bahan untuk penambah perisa :
1 kiub ikan bilis
2 kiub ayam
1 cawan gula melaka (aleen guna gula merah tak sampi 1 cwn + dengan air panas 1 cawan, bancuh)- akak letak 3/4 cawan gula melaka
3 s/b gula pasir
2 biji limau nipis perah ambil jus
1 cawan Minyak masak untuk menumis

Cara-cara : -
1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing 
2. Masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lagi hingga betul-betul pecah minyak ........ siap 
3. Sejukkan, simpan dalam balang buat stok, simpan dalam peti ais..




PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef
PES / PERENCAH TOMYAM SERBAGUNA HOMEMADE By ~ ALeen Aireish sumber ~ kak atie jumaat Bahan untuk dikisar : 26 tangkai cili kering - gunting buang biji, rebus 2 biji bawang besar 6 ulas bawang putih 3-4 batang serai 4 inci lengkuas 2-3 inci halia 4 helai daun limau purut 1 mangkuk air asam jawa 2-3 inci belacan bakar ~>> semu bahan diracik/hiris, kisar halus Bahan untuk penambah perisa : 1 kiub ikan bilis 2 kiub ayam 1 cawan gula melaka [aleen guna gula merah tk sampi 1 cwn + dgn air panas 1 cwn, bancuh] 3 s/b gula pasir 2 biji limau nipis perah ambil jus 1 cawan Minyak masak untuk menumis Cara-cara : - panaskan myk, tumis bahan kisar hingga naik bau wangi, garing - masukkan bahan penambah perisa, tumiskan lg hingga betul2 pecah minyak berminyak.. siap - sejukkan, simpan dlm balang buat stok, simpan dlm peti ais..

Today Deal $50 Off : https://goo.gl/efW8Ef

Khamis, 11 Mei 2017

AGAR-AGAR SANTAN

Assalamualaikum
Hujan tak hari nie? Kat Sagil nie seminggu nie gelap jer tapi tak hujan. Tapi balik nanti, bila nak sampai Melaka bersiap sedialah. Hujan belum turun lagi tapi petir dah berdentum2 kat langit. Malam tadi hujan semalaman sampai pagi. Walaupun hujan tapi bangun pagi air tak berapa nak sejuk, sejuk2 gitu jer. Kalau sebelum nie, kata orang melaka 'menggelatuk' nak mandi. Keluar bilik air jer bibir dah lebam. Mungkin sekarang nie walaupun kat luar gelap macam tanda nak hujan tapi duduk dalam rumah tetap rasa membahang.
Semalam cuti sempena Wesak Day, sempatlah akak buat agar2 santan. Walaupun pucat lesi tapi rasa tetap ada. Rupa pucat tu sebab akak guna gula perang. Resepi asal agar2 santan gula merah dari dapur kak yatie. Bukan saje2 akak buat guna gula perang tapi dekat rumah akak tak ada stok gula merah ataupun gula nipah atau pun seangkatan dengannya. Kalau guna gula merah, rasanya mesti lagi ummmppphhhhh........kannn. Tapi tak apa, resepi kak yatie apa2 pun tetap sedap.

Akak buat dapat banyak tu jer la. Bagi jiran rasa sikit, dapatlah akak dengan suami makan sikit merasa. Kalau nak makan puas dan edarkan ke jiran2 sebelah, kena lah lebihkan resepinya. Akak memang suka agar2, dapat2 pulak baru keluar dari peti sejuk......memang layan......

Inilah makan malam akak malam nie bersama sebiji buah epal hijau. Misi diet akak baru bermula. Harap2 berjaya dengan sokongan diri sendiri hehe.............Bila akak dah berjaya nanti akak share ye amalam diet akak. Ada sape2 yang nak resepi, boleh tengok resepi kat bawah nie, akak salin semula untuk rujukan.......

AGAR-AGAR SANTAN
(Resepi asal AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH)

Bahan-bahan:
10gm serbuk agar2
1/2 cawan gula merah- akak guna gula perang
1/4 cawan gula pasir
1150 ml air
120 ml air + 100ml santan kara
1 biji telur - di pukul dengan santan
Garam
1 helai daun pandan

Cara-cara:
1. Masak air dengan gula dan daun pandan. Setelah gula larut, tapis.
2. Bila gula sudah larut, masukkan agar-agar dan kacau sehingga semuanya larut. Kecilkan api
3. Kemudian tuang campuran santan dan telur, garam dan kacau sehingga mendidih.
4. Tuang ke dalam acuan.
5. Sejukkan baru didinginkan di dalam peti sejuk.