Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 20 Januari 2012

SAMBAL SOTONG

Assalamualaikum.......

Sebelum saya melakukan n3 saya nak bagitau, petang tadi saya dapat berita dari kawan tempat kerja lama dimana penyanyi Khirul Izwan Pilus telah meninggal dunia lebih kurang dalam jam 6.15 petang kerana jangkitan kuman (dari cerita lain ada yang menyatakan mungkin kena kencing tikus). Mari kita bersama2 sedekahkan Al-Fatihah kepada Arwah agar rohnya dicucuri Rahmat dan ditempatkan disisi orang2 yang Berimann. Kakak Izwan adalah teman sekerja saya di tempat lama dulu....


Alhamdulillah.....saya baru balik dari rumah mak. Rumah mak tengah renovation, dalam 20% lagi nak siap, tu yang jadi tunggang langgang. Semak samun, nak duduk pun tak tahu nak dok mana, banyak bebenor barang2nya. Masak pun bersila..hehehe, kelakar la pulak sambil memasak sambil bergosip2...hehehe.....

Oklah, berbalik pada n3 saya hari ini adalah Sambal Sotong. Saya suka sambal sotong, suka sangat2...hari2 pun tak kisah. Tapi tak boleh makan selalu tau takut nanti benda yang tak diundang datang...hehehe....Resepi saya masak biasa2 jer. Ingat malas nak n3 tapi Tak pe la nanti kalau Che Abang nak masak senang dia nak rujuk. Jom......
SAMBAL SOTONG

Bahan-bahan :
10 ekor sotong - sederhana besar, kelar2 badan sotong
2 sudu besar cili kisar
3 biji bawang merah*
1 inci belacan* (ditumbuk lumat)
1 biji bawang besar- hiris bulat
Air asam jawa secukupnya
Garam
Gula

Cara2nya :
1. Tumis bahan yang telah ditumbuk halus. Setelah naik bau, masukkan cili kisar dan kacau sehingga cili masak. Masukkan garam dan gula secukupnya .
2. Setelah cili masak, masukkan air asam jawa dan biar mendidih .
3. Setelah kuah mendidih dan sedikit pekat masukkan sotong dan kacau rata. Selepas itu masuk bawang besar hiris dan tutup api. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan