Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 27 Januari 2012

PULUT DURIAN

Assalamualaikum.....

Selamat malam....malam nie makan apa?. Saya buat Pulut Durian ataupun tempat lain biasanya menyebut Serawa Durian. Apa2 nama pun tak pe yang penting bendanya tetap sama, rasanya tetap kelas gitu!!!. Dah terlalu lama tak makan Pulut Durian, dah terlalu lama memendam rasa, sebab selalunya saya tak boleh makan pulut2 nie sebab nanti kepala berputar2 360 darjah. Durian pun macam tu juga, bila makan lebih 2 ulas jer dah memulas2. Sian saya kan......


Saya kalau dah start makan pulut durian nie memang tak ingat kesannya. Kalau makan durian pulak 2 3 ulas je, kalau lebih apalagi berlumba2 la nak melaburrr..hehehe....!!!

Tapi sekarang nie dah tak sakit lagi. Makan durian banyak2 pun InsyaAllah tak der sakit perut. Kalau makan pulut panggang 3 ketul pun dah tak rasa sakit kepala. Sekarang nie dah boleh melantak semua, bukan memang dari dulu tolak kayu dengan batu je ke...hahaha!! Jom layan......

Tengok la perangai saya...letak kuahnya sampai satu senduk...sudahnya tak nampak pulut. Makan pulak dengan durian segar memang kawwww!!!!!

PULUT DURIAN / SERAWA DURIAN

Bahan-bahan : (Pulut)
2 cawan pulut - rendam 1 jam
2 cawan santan cair
2 helai daun pandan
Garam

Cara2nya :
Campurkan semua bahan dan kukus sehingga pulut masak.
Kuahnya berasap2 lagi u...jangan tak tau dah tak sabau nak makannn.....hahaha!!

Bahan-bahan : (Kuah)
5 ulas durian
3/4 pati santan 
1 1/4 air
30 gm gula merah - kurang manis boleh tambah gula halus
Garam
2 helai daun pandan

Cara2nya :
Campurkan semua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga mendidih. Saya suka kuah sedikit pekat. Pastikan dikacau sentiasa dengan api yang kecil. Tutup api dan hidangkan dengan pulut. 

2 ulasan:

  1. sedapnya serawa durian...
    rakyat kt rmh ucu ni kalau mkn selalu dgn roti je...

    BalasPadam
  2. saya pun suka dengan roti gak...:)

    BalasPadam