Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 30 Disember 2011

TERBELAH SUDAH...DASAT WOOOO!!!!!

Assalamualaikum...Salam Jumaat untuk semua kaum muslimin dan muslimat. Para2 muslim sudah atau sedang atau akan menjalankan kewajipan fardu ain, lakukan dengan penuh ketaqwaan. Moga dapat pahala yang Afdhal....Aaaaaminnnnnn.

Sekarang nie saya nak n3 petua pulak. Satu petua yang cukup2 mudah dan cepat serta memberi kesan yang cukup2 memberangsangkan. Mungkin ada yang sudah sedia maklum pasal petua ini tapi saya cuma nak kongsi sahaja dan untuk tatapan atau ingatan pada masa2 akan datang (takut berlaku lagi hehehe...). Petuanya ialah bagaimana nak hentikan pendarahan pada luka. Luka yang besar la sampai boleh memberi kesan pada yang terluka tu hahaha. Ini semuanya sebab telah berlaku satu insiden yang tak disengajakan oleh che abang ku sayang semasa nak masak burger. Aduhaii!!...memang menakutkan sungguh sebab tak pernah lagi tengok luka macam tu dengan darah yang memancut2 keluar. sebabnya che abang terbelah tapak tangannya sampai ternampak isi dalam, apa lagi memancut2 la darah. Masa tu saya tengah tengok tv sambil mengait alas meja, tiba2 dengar suara halus panggil dari dapur. Petuanya ambil secubit kopi dan lekapkan pada luka dan kemudian balut dengan kemas. InsyaAllah darah akan berhenti serta merta sementara nak pergi klinik tu kan. Selamat Mencuba !!!!!

Tapi saya nak letak juga kat sini bagaimana kejadiannya (nak buat sketsa la kejap). Dialognye lebih kurang macam nie la....

suami: khairi, datang sini kejap.
isteri : abang nak apa? kejap ya...
suami: khairi, datang kejap tolong abang.
isteri: ok.(dalam hati tertanya2, nape pulak nak masak burger sampai nak mintak tolong nie,musykil)..

maka si isteri pun pergi la ke dapur. Tengok2 suaminya dah genggam pergelangan tangan dengan kuat sekali sambil cucuh tapak tangan di bawah aliran air paip yang dibuka besau ..Tiba2.....

isteri: Ya Allah, abang kenapa nie (terbelelek mata kau jangan tak tau)...
suami: (dengan muka sedih) abang tercocok pisau kat tangan.
isteri: kenapa pulak boleh jadi macam tu...
suami: abang nak belah burger (sebab baru kuar dari fridge-kes tak sabau la nie huhu...)
isteri: La....meh sini nak tengok..


Bila dia tunjukkan tangan dia...Ya Allah apa lagi menjerit la si isteri sebab darah meleleh2 berselerak dalam singki. Cepat2 isteri pergi cari kain tak jumpa (punya la kalot sampai cari kain batik tak jumpa hehehe...). Last2 dia capai kain tudung , dicarik2 kan kain tu (waaaa tudung dah koyak sob..sob..) dan terus balut kat pergelangan tangan untuk hentikan sekejap pengaliran darah sebab banyak sangat darah yang keluar takut pengsan nanti (itu pun che abang dah rasa nak pitam). Ambil secubit kopi dan pekapkan sementara nak balut. Bila tengok che abang nak pitam terus bawak dia pergi baring kat depan sementara cari bandage untuk balut tangan (nasib ada). Lepas dah balut dia baring kejap sebab dah nak pengsan katanya. Lebih kurang dalam 1 jam baru pergi klinik. 


Doktor nak jahit tapi che abang tak nak (spesis takut jarum hahaha...). Doktor cuci je, 1 minggu doktor tak bagi buka balutan, nasib badannn...Bila pergi opis apa lagi kecoh la. Member2 tanya cakap terseliuh, students tanya pun cakap terseliuh, oooooo!!! pandai tipu yee....tu la orang potong burger bukan potong tangan..


Tak sampai 1 minggu che abang dah buka balutan. Masa buka balutan tu tengok memang tak cantum lagi tapi darah tak de keluar macam masa mula2. Memang mujarab kopi tu..hehehe...Sungguh memberangsangkan, syukur pada Allah, Alhamdulillah.... Bukan saja kopi sedap diminum tapi bagus untuk luka.



Dalam masa tak sampai 2 minggu dah baik, itu pun berpantang ye...tak makan ayam, telur dan apa jua yang tak boleh dimakan (ikut pantang orang operation you...). harap lain kali tak akan berlaku lagi perkara2 yang tidak diingini...Ingat ye CHE ABANG!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan