Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 28 Disember 2011

ABOK-ABOK

Assalamualaikum....Alhamdulillah syukur nikmat kepada yang Maha Esa kerana diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusan. Segala kerja telah pun selesai dilakukan. Kursus-kursus kakitangan telah pun dibuat, HRMIS dah siap dan SBPA telah pun ditandatangani, pilihan telah pun dibuat, boleh buat pilihan ke...:::(((((...haiiii...Ehhehh, jangan mengeluhlah Khairiah tu tandanya orang yang tidak bersyukurrrr. Ya Allah , hamba Mu bersyukur dengan rezeki yang ada Aaaaaminnnnnn.


Mohon dijauhi dari segala yang kurang menyenangkan.Semuanya telah selesai sampai tak ade selera nak makan malam, kalau tak makan nanti lapo , mmmm....nak makan abok-abok la. Dah lama juga tak buat. 


Weiiiii....banyak nye gula melaka....kelapa pun terlebih sudah....hehehe....memang saja lebihkan kelapa dan gula melaka sebab nie saya punya....baru besttt tapi jangan banyak sangat, nantiiii.....??????Jom layan resepinya....



ABOK-ABOK

Bahan-bahan:
100 gm sagu putih
100 gm sagu merah
120 gm kelapa parut (putih)
60 gm gula merah
20 gm gula halus
sedikit garam
daun pisang - layorkan


Cara-cara:
1. Basuh sagu dan toskan.
2. Kelapa parut digaul dengan sedikit garam. Campurkan gula merah dan gula halus, pastikan gula melaka tidak berketul.
3. Bagi kelapa 2 bahagian dan masukkan ke dalam sagu dan gaul secara berasingan .
4. Bentukkan daun pisang seperti bentuk kon dan pinkan tepinya supaya tidak terbuka.
5. Masukkan 2 sudu besar adunan sagu, letakkan 1 sudu teh campuran gula dan kemudian timbuskan 1 sudu besar dibahagian atas. Lipatkan bahagian atas daun pisang dan susn di dalam loyang.
6. Kukus selama 30 minit.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan