Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 26 Disember 2011

PIE EPAL PUFF

Assalamualaikum....Sihat ke hari nie? InsyaAllah sihat walafiat hendaknya....maklum la hari nie kan cuti sempena Hari Natal yang disambut semalam jadinya hari isnin semua bercuti....Hari nie tak kemana2 Melaka nie sesak sangat nak ronda2. Dok umah je la....tengok tv berulang2..BOSANNNNNNN.


Hari nie saya nak n3 pie epal puff yang saya tengok kat CMG. Che Mat Gebu namanya...orangnya tak pernah kenal pun tapi yang pasti orangnya rajin bebenor memasak, setiap masa hari2 ada saja n3 dia yang buat mata nie dok celik jer...buat saya tak sabo2 nak mencuba resepinya. CMG ni jugak antara blog masakan yang saya mesti tengok setiap hari...kalo tak tengok mesti terbayang2 apa yang CMG masak hari nie....sebokkk jeee kann. Jom tengok resepi pie epal puff CMG nie....
PI E EPAL PUFF
Resepi :CMG
Dikongsi : SriRasa BiDara


Bahan-bahannya :
1 paket puff pastry jenama 'KAWAN' - saiz 4" x 4"
1 kuning telur *
1/2 camca teh esen vanila * (* disatukan dan dipukul sedikit)
2 biji epal hijau - kupas dan potong dadu kecil
2 camca besar kismis - saya guna 5 biji kurma
1/3 camca teh serbuk kulit kayu manis
3-4 camca besar gula perang (soft brown sugar)
1 camca besar mentega berkualiti tinggi
1 camca teh tepung jagung
Secubit garam




Cara-caranya:
1. Cairkan mentega dalam non-stick pan, goreng epal dan kismis hingga harum, masukkan gula perang dan serbuk kayu manis, kacau rata dan biar epal sedikit layu. Tambah gula perang, masak hingga pekat. Masukkan secubit garam dan tepung jagung, kacau rata dan masak hingga pekat, guna api kecil. Sejukkan .
2. Ambil sekeping puff pastry, kerat dua. Satu bahagian dikelar atau ikut kreativiti masing2 untuk mencorak. Latak 1 camca besar inti dalam bahagian satu lagi, kemaskan dan tutup dengan puff pastry yang bercorak. Tekan tepinya dengan garfu, susun dalam loyang pembakar, buat hingga siap dan sapu kuning telur.
3. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C, selama 25 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan untuk sarapan atau minum petang.




Tiada ulasan:

Catat Komen