Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 17 Disember 2011

ASAM PEDAS IKAN PARANG


Assalamualaikum…..Alhamdulillah kesihatan bertambah baik nampaknya, dapatlah buat aktiviti2 yang tertangguh….Seminggu dua nie rasa tak berapa sihat mungkin kerana terlalu banyak perkara yang difikirkan. Budak2 dah start cuti sem, jadi dapatlah berehat sikit kepala nie..Nak berehat dengan bersenang lenang memang tak boleh la…3 minggu budak2 cuti..tapi start minggu depan sampai hujung bula nie akan dipenuhi dengan program bagi pengajar dan staff…Apa programya? Ber’KURSUS’ la…Setiap hari akan ada kursus yang dijalankan bagi setiap staff atau pengajar yang nak menambah ilmu pengetahuan tentang kerja mahupun tentang perkara2 lain (yang berkaitan dengan kerja jugak la)
Sekarang tak nak berceloteh banyak…N3 hari nie ialah Asam Pedas yang sinonim dengan orang2 Melaka dan juga orang2 Johor.Jom layan…

ASAM PEDAS IKAN PARANG
Bahan-bahan:
Ikan parang (4 kelar)
1 biji bawang besar *
4 ulas bawang putih*
2 inci belacan * (*tumbuk bersama)
1 senduk cili kisar – boleh tambah untuk rasa lebih pedas
3 batang serai – titik sedikit
2 inci halia – titik sedikit
3 helai daun limau
Setangkai daun kari
1 st halba
Air asam jawa
10 batang bendi
2 biji tomato

Cara-cara:
1. Tumis halba ,bahan-bahan tumbuk, halia dan serai hingga naik bau. Masuk cili dan tumis hingga cili betul2 masak. Masuk daun kari dan daun limau kacau sebentar.
2. Masukkan ikan dan masak sebentar dengan bahan tumis . Masukkan air asam jawa dan garam.Setelah mendidih masukkan bendi dan tomato, kacau sebentar dan boleh tutup api.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan