Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 13 Disember 2011

APAM BELANG

Assalamualaikum.....Alhamdulillah dapat juga N3 hari nie...dah seminggu rasanya tak berkesempatan untuk menggodeh2 blog saya nie, banyak kerja kebelakangan nie memandangkan minggu ini adalah minggu pelajar final exam...jadi banyak benda yang perlu diselesaikan.
Rasa macam dah lama bebenor tak menjengah kukus mahupun oven...dah bersarang2 rupanya...nak buat mcam mane....che abang tak bagi selalu sangat buat makan2 nie sebab badan dah bommmbommm....Aduhaiiii, kenapa la tiba2 jer badan naik mendadak.....mmmm rasanya tau sebab apa...sebabnya adalah semenjak berblog2 nie....aarrggghhhhh!!!!!macam mane nak buat bila tengok 'kejadian2' yang begitu menggiurkan hehehe....

Ok la saya tak nak banyak celoteh cuma nak N3 kat sini Apam Belang yang saya buat malam tadi hasil dari kejadian oleh Ucu Bakery . Sedap...puas hati...Jom cuba.....


APAM BELANG

Bahan-bahan : (saya buat 1/2 adunan jer )
4 biji telur
2 st ovallete
1 st esen vanila
300 gm tepung gandum*
220 gm gula halus
250 ml santan kara
1 st baking powder* (*ayak bersama)
pewarna (saya letak emulco coklat & strawberi)

Cara-cara :
1. Pukul telur dengan gula dan ovallete sampai gebu.
2. Masukkan santan dan esen vanila , kacau sebati.
3. Masukkan tepung gandum yang diayak bersama baking powder dan kacau rata.
4. Bahagi kepada 3 warna yang disukai dan kacau rata adunan dengan warna secara berasingan. (saya buat 2 warna sahaja).
5. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sb setiap warna dan lapis sehingga habis).





Tiada ulasan:

Catat Ulasan