Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 21 November 2012

KABOHIDRAT/KALORI, DI DALAM PEMERHATIAN........

Assalamualaikum........

Hari ini dimulai dengan Bismillahirrahmanirrahimmm, semangat yang baru dan keazaman yang jitu. Peeergghhhhhh!!!! entah apa lah agaknya ye.....berazam2 berbagai......Bukan apa, saya berazam mulai dari hari ini akan bermulalah episod baru dalam hidupku dah lama nak dimulai sebenarnya tapi tangguh2 sajer, saya akan memulakan diet yang sebenarnya. Waaaaaaa!!!! sebelum nie diet main2 jer tapi kali ini saya nak buat betul2........

Walaupun orang cakap saya nie tak ler gemuk sangat, ok2 sajer tapi kira dalam kategori bulat ler juga......walau apapun yang orang cakap saya tetap nak turunkan berat badan saya. Walaupun saya tak berapa besar dari mata kasar tapi berat saya mencapai 79kg. Kalau orang dengar macam menipu tapi memang saya berat sangat2......tulang besi kot saya nie huhuhu!!!! Ada juga member saya berat dia 85kg tapi memang dia pakai baju kurung kena tempah sebab tak ada saiz tapi saya pakai saiz L, kawan2 pelik tak?.....badan berat tapi baju kurung saiz L.

Adakah berat itu dipengaruhi oleh faktor usia juga. Entah ler.....walau apapun yang berlaku, saya tetap berazam untuk diet. Kek2 akan dilupakan, eh!!eh!!...boleh ke lupa. Buat sementara waktu sahaja ye......lalala!!!!! Mana boleh tinggal terus, gigil lutut kalau tak dapat makan kek2 nie, peberet gua tu.......Nanti bila dah ada perubahan yang besar, baru le saya asapkan oven saya tu...huhuhu....Nampaknya orang yang menunggu kek2 ku itu kenalah banyak2 bersabar ye, hahaha......kalau rajin boleh ler buat sendiri ambil resepi2 yang ada kat dalam blog nie........


Ok la......untuk memulakan diet yang betul, pertama sekali kita kena kenalpasti makanan yang kita ambil. Kenalpasti kandungan kalori makanan tu, contoh macam menu kat atas nie, saya ambil kat knowledgecentre. Kena tahu dalam satu hari tu berapa kalori yang kita perlukan, bergantung kepada keperluan badan kita. Kalau asyik duduk depan pc jer, masuk kelas pun 1 minggu sekali....memang kena berhati2 ler dengan apa yang kita makan, nanti terlebih sudahhhhh......


Ini hanyalah sebagai panduan. Kita boleh pilih makanan yang kita boleh makan untuk hari itu seperti contoh dibawah. Kita kena pandai2 mengawal mengikut keperluan badan kita. Kalau kita melakukan kerja berat pada hari tu kenalah ambil lebih kabohidrat bagi memberi tenaga yang secukupnya, tapi kalau kerja tengok komputer sahaja.....kenalah ambil makanan yang kabohidratnya rendah. 


Apa2 pun yang penting setiap hari wajib minum air putih 8-10 gelas, makan sayur2an yang berdaun hijau lagi bagus, buah2an terutama tembikai @ epal hijau tauuu.....sebab ia mengandungi rendah kalori dan antioksidan yang tinggi. Kalau tak silap saya lah, kalau salah tolong betulkan ye.....Dan yang paling baik ialah berpuasa. Ia sudah pasti antara diet yang sihat, dan perlu dilakukan dengan niat yang ikhlas bukan sebab nak kurus tapi sebab nak jaga kesihatan, InsyaAllah akan berkat amalan puasa kita itu. Kata orang 2 in 1 la......

Diet pun diet la juga tapi senaman jangan dilupakan. Saya bila pindah rumah baru nanti, satu bilik akan saya buat khas untuk saya melakukan senaman berangan dulu ye sebab che abang malas nak bawa pergi bersenam kat luar. Sekali sekala boleh ler untuk join senamrobik di Bukit Serindit, yang diadakan pada setiap hari dari pukul 6 hingga 7 petang dengan baju bertema. Bagi kawan2 yang duduk dekat2 sana boleh ler datang ye meramaikan majlis..........


SEMOGA DIRIKU BERJAYA, AMINNNNN....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan