Rumah Melaka

Rumah Melaka

Halaman

Rabu, 28 November 2012

MAKARONI BAKAR

Assalamualaikum.........


Gollllllllllllllll!!!!! Safee Sani......Malaysia telah mendahului 4 berbalas1 dengan Laos sempena Piala AFF 2012. Tak minat bola pun tapi bila orang dah buka tv terpaksa ler tengok juga sambil2 melayan fb nie. Bosan betul tengok bola nie sebab tak tahu apa benda yang diaorang kejar hahaha......boleh gitu. Jangan mare ye.....saya cuma tahu main bola jaring, bola tampar dengan ping pong jer, yang lain tolak tepi ye.....

Sambil2 melayan che abang tengok bola, saya sempat lagi buat Makaroni Bakar. Tak susah pun nak membuatnya, cuma leceh jer sikit tapi hasilnya memang puas hati. Ini kali kedua saya buat dalam minggu nie. Sebab che abang suka, kita buatkan ler lagi tapi kali ini saya buat satu adunan resepi. 

                          yang nie untuk disimpan                                     yang ini untuk di bakar

Sabtu lepas buat 1/2 adunan jer sebab makaroni tinggal sikit. Kalau ikut resepi asal memang dapat banyak. Saya saje jer ikut kuantiti asal, buat lebih untuk simpan stok......masa nak bakar tu bahagi 2 , simpan separuh nanti2 boleh buat lagi. Kalau che abang rajin dia pun boleh buat sendiri, tabur je cheese dan bakar.....senangkan....hihihi, alasan malas nak ke dapur la ni, jangan mare lalalala.....!!!!!!

Resepi Makaroni  Bakar nie mudah sangat. Resepi di Kompas kehidupan nie tak banyak bahan pun yang digunakan jadi saya olah sedikit resepi asalnya. Memandangkan kat dapur saya ada sedikit bahan2 yang boleh ditokok tambah, apalagi saya pun bedal je sebab nak habiskan bahan2 tu. Jom tengok resepi.......


Bahan2 :
300gm makaroni
250gm daging cincang
4 biji telur (pukul kembang)
3 sudu rempah kari
2 labu bawang besar - dihiris
1 tin susu cair - saya guna susu segar
1 cawan air
sedikit keju parut
garam
Minyak untuk menumis - saya guna butter

Bahan saya tambah :
Cendawan butang - dihiris 
Lada benggala hijau & merah - dihiris
Daun bawang - dihiris
Bawang goreng
Cheese Mozarella

Cara2nya :
1. Rebus makaroni hingga empuk & toskan.
2. Kemudian panaskan butter, tumis bawang besar hingga berbau wangi. Kemudian masukkan rempah kari dan tumis hingga naik bau.
3. Kemudian masukkan daging & kacau rata hingga daging masak.
4. Selepas itu masukkan susu, garam dan gula. Kacau rata.
5. Masukkan makaroni, lada benggala, cendawan air dan kacau hingga mendidih.
6. Tutup api dan biarkan adunan seketika. Tuang telur ke dalam adunan, gaul rata. Masukkan ke dalam loyang yang telah disapu minyak.
7. Tabur keju parut & mozarella diatas adunan dan bakar selama 45 minit pada suhu 180C. Setelah masak tabur daun bawang & bawang goreng. Hidangkan bersama sos cili & mayonis.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan