Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 11 November 2012

CUCUR NASI IKAN BILIS

Assalamualaikum.........

Dah sembahyang isya' ke belum? Sekarang dah masuk waktu jadi elok disegerakan jika dari tadi asyik dok hadap pc jer.....mmmmmm.....nak hadap pc ke tv ke pastikan sembahyang dulu takut nanti terlupa plak tak pasal2 tv @ pc nanti disalahkan.....huhuhu.....sabar je la....

Untuk makan malam, saya buat Cucur Nasi je hari nie. Tengok nasi ada tak luak2 pun, che abang pun tak nak makan nasi jadi saya tengok2 apa resepi yang boleh saya buat dengan nasi nie. Ingatkan nak search nasi goreng kat blog yatie, tup2 ternampak pulak resepi cucur nasi. Ini sudah bagus, amat menarik resepi nie sebab tak pernah dengar dan makan pun. Kiranya nie resepi lain dari yang lain. Cucur nie lembut jer bila dimakan.

Baguskan......kalau kita nie rajin menerjah dapur orang, macam2 menu akan kita jumpa. Ada resepi yang tak disangka2, begitu mudah dan kita tak terfikir pun nak membuatnya.....sebenarnya saya nie tak kreatif pun bab masak2 nie hahaha.....untuk resepi yatie nie saya ada tambah udang sikit baru besttttt.....jom layan..


CUCUR NASI IKAN BILIS

By: Yatie

Bahan2 :
2 cwn nasi 
2 cwn air - saya tak habiskan
10 ekor udang sed - saya tambah
1 biji bwg besar - saya hiris2
2 biji bwg putih 
1/2 cwn ikan bilis 
2 1/2 cwn tepung gandum 
1 biji lada besar dihiris nipis (jika suka) 
Daun sup/bawang (di hiris halus) 
sedikit garam 
Minyak untuk mengoreng

Cara2:
Blend nasi bersama air, masukkan sekali ikan bilis, bawang putih dan bawang besar (saya tak blend bawang besar).....kisar sebati. Masukkan tepung gandum ke dalam bekas dan tuangkan bahan2 kisar tadi...gaul sebati. Campurkan semua bahan2 hirisan, garam dan gaul sebati. Panaskan minyak dan goreng. Hidang dengan sos pilihan anda.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan