Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 26 November 2012

DONUT KELEDEK

Assalamualaikum.......

Selamat malam. Apa menu dinner malam nie? Saya tak masak sebab che abang demam dan tak nak makan nasi. Dia cuma nak makan buah sahaja. Tak ada selera katanya, apa pun dia tak nak melainkan epal. Layan kan ajerrr......Saya malam jarang makan nasi kecuali lapo bebenor. Tengok kat dapur ada keledek sikit, apalagi menguli ler kita malam nie. Saya buat donut keledek ikut resepi di dapur kakNor Secubit Garam

Tengok macam best jer donut kaknor, nampak montok2 dan gebuzzzz...... Saya pun dah lama tak buat donut. Selalu buat donut biasa jer, jadi kali ini kita ubah sikit selera. Saya takut juga tak menjadi, maklum ler tangan saya nie bukan tangan periuk belanga tapi tangan pinggan dengan sudu jer hihihi......dalam erti kata lain tau makan jerrrrr......tapi ikut resepi asal dari kakwan nie memang tak rugi, sedappp....saya suka.




DONUT KELEDEK OREN
resipi asal : KakWan
resipi olahan  : K.Nor@SecubitGaram

Bahan:
320 gm tepung gandum
2 sudu kecil yis segera ~ k.nor guna mauripan
60 gm gula castor
180 gm keledek rebus ~ k.nor guna keledek oren
1 biji telur A
90 ml air
1 sudu besar susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
1  sudu besar butter
2 sudu besar susu tepung - saya tambah
         ~
minyak 
gula castor secukupnya

Cara-cara :
Lecek/lenyek keledek yg direbus tadi hingga halus. Ketepikan.
Masukkan tepung, yis, gula dan keledek. Gaul sebati.
Masukkan pula telur, garam dan air (air perlu dimasukkan sedikit demi sedikit),  gaul hingga membentuk sebiji doh.
Kemudian masukkan butter dan uli hingga menjadi doh yg lembut dan tak melekat pada mangkuk. Saya masuk sebelum letak air.
Tutup mangkuk dengan tuala lembab atau plastik cling dan biarkan adunan naik sekali ganda.
Bila adunan dah naik, ambil sedikit adunan (lebih kurang35 - 40gm) dan bulatkan. (Saya uli - biarkan adunan naik - saya uli lagi, saya buat sampai 3 kali).
Letak atas papan pencanai yg ditabur sedikit tepung dan tekan2 hingga sedikit leper (lebih kurang 1 1/2 cm). 
Tekap bahagian atas doh tadi dgn menggunakan mulut botol air mineral/minuman utk membentuk lubang pada tengah2 doh.
Keluarkan doh yg dibahagian tengah tadi dan ulang sehingga habis adunan.Saya terap seperti biasa.
Rehatkan doh yg dah dibentuk lebih kurang 20 - 30 min (atau sehingga doh naik/mengembang kembali - doh akan lebih cepat naik kalau cuaca panas)
Panaskan minyak dengan api yg sederhana dan goreng donut hingga masak.
Angkat dan toskan. 
Biarkan seketika kemudian barulah disalutkan dgn gula castor.



2 ulasan:

  1. Lembutnya donut tu, mengoda sungguh, hehe

    BalasPadam
  2. mmg lembut Evelyn.....tak tggu lama pn, sekali hadap jer dh hbis...hihi

    BalasPadam