Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 18 Mac 2012

TRIFFLE

Assalamualaikum.....

N3 saya kali ini ialah Triffle....saya tak pernah makan pun tapi nak mencuba. Itu pun sebab strawberry swissroll yang tak menjadi petang tadi. Walaupun rupa swissroll tu tak elok dipandangan mata tapi rasanya tetap sedap. 

Sakit hati melihatnya tak menjadi..saya pun cuba la buat Triffle yang menggunakan dasarnya swissroll. Apalagi yang ditunggu, semua bahan ada jadi terus jer saya menggodehnya. Rasanya sedap, boleh rasa berbagai2 perasa. Masuk je dalam mulut terus kita boleh rasa masam manis lemak berkrim. Memang sedap...

Jom layan resepinya....

TRIFFLE
Sumber Rujukan : Buku Belajar Memasak 2
Oleh : Chef Norzailina Nordin
Perkongsian : SriRasa BiDara

Bahan2 :
90 gm jeli perisa strawberry
400 ml air panas
1/2 sudu teh serbuk agar2
180 gm kek gulung
100 gm buah2an koktel - saya letak nenas dalam tin 
300 ml susu segar
40 gm gula kastor
35 gm tepung kastard
200 ml krim putar
Buah Blackberry - saya tambah


Cara2nya :
1. Belah 2 kek secara memanjang. Hiris kek setebal 1 sm. Susun kek pada dasar mangkuk.
2. Letak buah2an diatas kek tadi.
3. Jerang jeli, serbuk agar2 dan air panas di atas api perlahan. Kacau hingga mendidih. 
4. Tuangkan jeli ke atas buah2an dan kek tadi. Ketepikan dan biar supaya jeli keras.
5. Campurkan tepung kastard, susu segar dan gula kastor. Kacau atas api perlahan sehingga pekat dan berkilat. Tuangkan ke atas jeli tadi. Biarkan kastard sejuk seketika.
6. Putar krim hingga kental. Sudukan krim ke atas kastard. Buat corak dengan belakang sudu. Simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan