Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 4 Disember 2012

DURIAN CREPE

Assalamualaikum.....

Durian Crepe!!!!! Nama yang sering bermain2 di bibir rakan2 mayaku mahupun rakan2 disekelilingku. Kesedapannya memukau setiap orang yang menikmatinya.....opppsssss!!!! tak semua orang suka ye. Ada juga yang tak tergoda dengan durian crepe dan ada juga yang berulang kali memakannya sampai tak cukup2 katanya. terpulang kepada selera masing2.

Selain dari DC, ada juga crepe yang telah dipelbagaikan rasanya seperti Strawberry Crepe, Manggo Crepe, Kiwi Crepe, Peach Crepe, Cempedak Crepe dan macam2 lagi lah. Bagi saya semua itu sama je kot rasanya. Yang membezakannya hanyalah sebab rasa yang datang dari buah tu sendiri. Kawan2 boleh pilih nak perasa apa, lepas tu boleh buat sendiri ye...hehehe

Untuk membuat crepenya pun ada banyak resepi. Ada juga resepi yang guna tepung gandum sahaja, ada yang guna 3 jenis tepung, 4 jenis tepung dan yang hebat sekali 7 jenis tepung. Macam2 kan, semua atas kreativiti masing2 mengolah resepi. Saya untuk permulaan DC nie saya guna resepi Eyna Haneyna rakan saya di FB. Hebat sungguh dia dengan DC nya tu


DURIAN CREPE
Resepi : Eyna Haneyna


Bahan2 :
20gm tepung gndum
20gm tepung ubi
10gm tepung kastard
10gm tepung jagung
1 biji telur
1 sudu kecil minyak masak
1 sudu besar gula halus
40ml susu cair
150ml air
pewarna kuning
perisa durian
 


Cara2 :

1. Masukkan semua bahan dalam mangkuk....sebatikan dengan whisk dan tapis.....kalau pekat boleh tambah air sedikit..
2. Boleh jugak blender.....cuma sedikit berbuih.....kena hilangkan buih2 tu dulu untuk mengelakkan crepe akan berlubang bila banyak buih..
3. Ambil sesenduk kecil.....tuang adunan dalam kuali yang dipegang..
4. Layangkan kuali agar adunan sekata..
5. Masak atas api kecil..
6. Masak hingga kering....angkat....tak perlu terbalikkan masa angkat tu.

|
FILLING..
150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..(boleh mix sekali dengan 2 sudu besar isi durian)
isi durian..


- letakkan FC, letak isi durian dan letak lagi FC di atasnya. Lipat kiri ke kanan dan atas ke bawah..

hasil tidak memuaskan sebab saya guna kuali yang kecil jadi tak boleh nak lipat sangat crepenya, next time kena guna yang besar sikit.....baru montok2 kan


SELAMAT MENCUBA!!

5 ulasan:

  1. Wah buat DC pulak ya kak kahiriah, banyak pulak tu, dah abis ke????mintak banyak ya : P

    BalasPadam
    Balasan
    1. jgn tertipu dgn kebanyaknnya itu sbb DC tu hanyalh sebesar 2 jari sahaja...hahaha

      Padam
  2. kak keri nak manggo crepe..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak mango crepe ye eja.....durian crepe yg senang pn akak terkial2 nk buat huhu.....

      Padam