Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 7 Julai 2012

BANANA STRAWBERRY SMOOTHIE

Assalamualaikum.....

Selamat pagi semua.....sebelum mengambil sebarang sarapan mari kita mengambil segelas smoothie untuk mencuci usus kita diawal pemakanan kita hari ini. Jom minum Banana Strawberry Smoothie yang sedap lagi menyegarkan. 

BANANA STRAWBERRY SMOOTHIE

Bahan2 :
2 biji pisang montel
6 biji strawberry
250 ml susu segar
3 sudu besar madu
1 biji lemon - ambil jusnya

Blend semua bahan hingga halus. Kalau nak tambah ais ketul pun sedap gak...sejukkkk. Siap.

* Antara khasiat buah :

Pisang : kaya dengan vitamin A dan C, kalsium, fosforus, potasium dan zat besi. Ia juga merupakan salah satu daripada beberapa jenis buah yang mengandungi kromuim, iaitu sejenia bahan yang merangsangkan aktiviti enzim dalam metabolisme glukos yang penting untuk memberi tenaga. Selain itu pisang juga merupakan jawapan yang tepat bagi mereka yang menghadapi maslah sembelit, dan juga dapat melegakan penyakit ulser dan penyakit gastritis atau radang perut. Kalau nak tau lebih lanjut boelah baca di sini...macam2 ada.....

Strawberry : warna merahnya yang dikatakan kaya dengan pigmen antosianin yang mengandungi antioksidan tinggi, vitamin C, B1, B2, A dimana dapat menghaluskan & mencerahkan dan mencegah kekedutan awal kulit. Antioksidannya juga dikatakan dapat membantu mengurangi risiko mengidap kanser. Terdapat juga  potasain, Asam folat yang dapat mencegah kecacatan bayi dan macam2 lagi khasiatnya...boleh baca di sini.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan