Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 2 Jun 2012

STEAMBOT

Assalamualaikum........

Selamat petang semua.......Dah masak untuk makan petang? Apa menu makan tengahari hari nie? Saya tak masak tengahari cuma buat steambot simple sahaja hari ini atas permintaan che abang le.....

Bagus juga kan sebab pagi tadi dah sarap nasi lemak dengan sambal sotong dan paru berlada. Jadi untuk makan tengahari, cukup sekadar makan steambot saje. Untuk minum petang saya baru buat keria......macam biasa lah saya memang hantu keria...hari2 pun tak pe...hihihi


STEAMBOT

Bahan2 Kuah Tomyam :
1 ekor rangka ayam - potong kecil2
1 biji bawang besar - potong 6
2 biji tomato - potong 4
2 batang serai - titik
2 ulas bawang putih - titik kasar
3 helai daun limau purut
5 biji cili padi - titik kasar
3 sudu besar pes tomyam
1 batang celery - potong kecil2
Air
Garam

- Masuk semua bahan dalam periuk kecuali tomato & celery, masak hingga mendidih. 
- Selepas itu baru masukkan sotong, udang, tomato dan celery. Kemudian masukkan bahan2 sampingan yang disediakan.


Ini antara bahan2 sampingan yang saya sediakan. Masukkan aja semua tu...kasi leburrrrr...lepas tu ngap2...kasi habisss. Kalau nak tambah, boleh tambah salad, lobak, fish ball...apa2 spesis ball pun belasah...ikut selera. Saya tak letak banyak bahan sebab nanti tak boleh nak habiskan....berdua sahaja kan....

Sos Steambot 

Bahan2 :
3 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar*
segenggam udang kering* (*tumbuk halus)
1 sudu besar limau nipis - pilihan (ada org letak jus oren, lagi sedap kot)
Gula
Garam
Minyak

- Tumis bahan tumbuk dan cili. Setelah cili masak masukkan garam, gula dan air limau. Untuk sos nie saya masak pekat sikit.


    


   

   





Tiada ulasan:

Catat Ulasan