Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 30 Jun 2012

QUICHE AYAM CENDAWAN

Assalamualaikum.....

Selamat pagi semua....selamat berhujung minggu. Sarapan apa agaknye ye? Kalau selalu makan benda yang sama pun bosan juga kan. Sooooo....apa kata, pagi nie kita bersarapan dengan sesuatu yang baru....Quiche Ayam Cendawan......sedapppppp!!!!! Resepi nie saya ambil kat FB Salina Abkamal yang dikongsikan beliau lama dah....baru nie je terperasan...hihi

Memang berbaloi2 membuatnya sebab memang sedap sangat2 bila dimakan bersama sos2 pilihan. Bagi kawan2 yang ada anak kecik2 tu, mesti diaorang akan minta dan minta lagi....betulllll. Kalau ada 'anak kecil' yang macam tak kecik lagi pun akan minta lagi...hahaha, sapa lah agaknye ye...hehe


QUICHE AYAM CENDAWAN
Dari :Koleksi Pastry Roti (4) Chef Nirmala
Sumber : Salina Abkamal

Bahan2 Kulit Pastry :
100 gm kentang - russet 
240 gm tepung gandum
125 gm mentega
1/2 biji telur
1 sudu teh rosemary
2-3 sudu besar air sejuk - saya x letak

Bahan2 Inti :
300 gm isi ayam
200 gm cendawan butang
6 biji telur - saya letak 4 biji gred A
300 ml krim - saya letak 100 ml krim + 200 ml susu cair
2 sudu besar herba campur - saya letak 1 sb
sedikit garam
sedikit lada hitam
50 gm keju parmesan


saja bagi atasnya perang sikit, bila nampak cerah tu macam busann je...

Cara2 :
1. Rebus kentang dengan sedikit garam hingga lembut. Hancurkan dengan garfu .
2. Gaulkan mentega dan tepung hingga sebati, campurkan dengan kentang, telur, rosemary dan air sejuk (jika perlu) . Saya tak masuk air, jadi telur saya masuk sikit2 sambil gaul adunan pastry.
3. Tambah sedikit tepung kalau adunan melekit. Uli sampai sebati dan lembut. 
4. Canaikan pastry dan letakkan ke dalam acuan saiz 9 inci, sejukkan selama 1 jam.
5. Ayam dan cendawan dipotong kecil2. Goreng dengan 1 sudu besar mentega sampai masak. Sejukkan .
6. Campurkan krim, telur, lada hitam dan garam serta herba campuran.
7. Taburkan ayam dan cendawan di atas kulit pastri yang sejuk.
8. Tuangkan adunan krim, taburkan cheese.
9. Bakar selama 45 minit pada suhu 170C sehingga keperangan.....SELAMAT MENCUBA!!!!!!


ini saya punya.....dipenuhi dengan sos cili, sos keju dan mayonis......mantap bebbbb!!!!!




4 ulasan:

  1. Sedap tu...beralu-alun sos dan mayonya.Mana nak cari yang macam nikan???

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha....kakros nk cari ke?...ade kt melaka...hihi

      Padam
  2. Seriusss nampak sedap... Lemak berkrim disukai ramai... Sapa yg dpt makan, lagilah untung... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmg sedap Aymy.....akak dh buat 2 kali....

      Padam