Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Khamis, 21 Jun 2012

CHILLED OREO CHEESECAKE


Assalamualaikum

Selamat malam semua. N3 saya malam nie ialah Chilled Oreo Cheesecake. Buat hari rabu lepas sempena Ulangtahun suami saya. Dah lama sebenarnya nak buat, kali nie baru berkesempatan. Memang sedap kek nie, suami saya suka. Katanya...untuk pertama kali makan sepotong kek habissss.....ye la tu...hihi!!


Kalau tengok dari rupa kek nie cantik menarik je kan tapi sebenarnya kek nie tak jadi tau..... Bila tengok gambar tu cantik jer kejadiannya kan sebab baru keluar dari petiais.....sejuk keras lagi, cuba kalau tunggu lama sikit kat luar dalam 2 ke 3 jam maka akan berlaku lah sesuatu.....kecairan....

Silap saya juga sebab saya guna UHT Whipping Cream, jadi saya ada terbaca kalau pukul whipping cream takkan jadi kental la kan. Ia hanya sesuai untuk buat triffle @ ganache je.....mmmmm, entah le tapikan whipping cream juga. Kalau orang tak tengok resepi betul2 memang susah lebih2 lagi orang yang baru nak mengenal dunia cheesecake nie......sabar je la...

Mungkin lain kali saya kena guna yang Non Dairy Whipping Cream tu kot macam yang kakwan cakap. Tak pe la....kitakan budak baru belajar. Disebabkan kek ini sangat2 sedap, mungkin saya akan buat lagi.....yuhuuuu!!!Resepi saya ada tengok gak kat sini masa search resepi untuk cheesecake ni. Resepi yang saya n3 adalah hasil skodeng kat dapur kakzu yang memang banyak buat kek.....marvelesssss!!!!


CHILLED OREO CHEESECAKE
Sumber : Semanis Gula

Dasar Biskut :
200 gm biskut digestive
100 gm butter
@
200 gm biskut marie
150 gm butter
- cairkan butter dan gaul pada biskut yang telah dihancurkan.Tekan ke atas loyang 7@8 inci. Masukkan dalam peti ais selama 20 minit. 

Bahan2 Kek :
250 gm creamcheese
200 gm whipping cream
1 sudu kecil lemon emulco...sunquick pun bole..
11/2 sudu besar gelatin + 100 ml air panas...kacau hingga larut.
60 gm gula halus
biskut oreo 1 peket..hancurkan 3 suku peket je masukkan dalam adunan....buangkan krimnya....selebihnya buat deco2.
***cara kakzu....masukkan dalam plastik dan tumbuk dengan anak lesung...jadi hancurnya ada kasar2 sikit...

Cara2...
- putar whipping hingga jadi krim. Putar cheese dengan gula hingga kembang....masukkan gelatin, lemon paste (kalo suka).....putar sebati.
- campurkan whipping putar dan kaup balik perlahan. Masukkan biskut oreo hancur tadi. Masukkan dalam loyang 8 inci. Sejukkan dalam peti ais hingga keras.


satu untuk saya....satu untuk awak....silakannn!!!

SELAMAT MALAM......




2 ulasan:

  1. suka tgk...cantik betul kejadiaan cheese cake ni...nmpk sedap..tp xcukup la 1 sliceaje...nk lebih..lebih lg..bleh..hihi

    BalasPadam
  2. x bolh la QH.....satu cukup nti kita demokkkk...huhu

    BalasPadam