Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Khamis, 21 Jun 2012

KELEBIHAN BULAN SYA'ABAN

Assalamualaikum.....


-dari google-

Salam Satu Malaysia semua. Salam 1 Sya'aban bagi seluruh umat Islam. Telah berlalu bulan Rejab, bulan yang penuh dengan keberkatan....kini muncul pula bulan Sya'aban. Pada bulan Rejab yang lalu, kita disunatkan untuk berpuasa sepanjang bulan tersebut. Kini pada bulan Sya'aban juga kita disunatkan untuk berpuasa selama sebulan kerana kelebihannya. Saya hanya sempat berpuasa beberapa hari sahaja masa bulan Rejab. Harap2 pada bulan Sya'aban ini akan dapat melakukan ibadat puasa lebih lagi dari sebelumnya. Moga dipermudahkan oleh Allah s.w.t.

Apabila tiba sahaja bulan Sya'aban, ini bermakna bulan Ramadhan yang memang dinanti2kan oleh semua umat Islam di seluruh dunia, akan tiba tidak lama lagi. Semoga Ramadhan yang akan datang dapat memberi peluang kepadaku untuk menambah amalan2 dengan izin Allah s.w.t.


Berkisah tentang bulan Syaaban, antara amalan2 yang boleh dilakukan pada bulan ini ialah : (saya tengok di sini.....)

1. Memperbanyakkan berpuasa sunat di bulan Sya'aban....Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya : " sesiapa yang berpuasa 3 hari pada permulaan Sya'aban dan 3 hari pada pertengahan Sya'aban dan 3 hari pada akhir Sya'aban .

2. Memperbanyakkan doa, zikir dan membaca selawat kepada Rasullullah s.a.w. Sabda Rasulullah s.a.w. : " Sesiapa yang mengagungkan bulan Sya'aban, bertaqwa kepda Allah s.a.w.t., taat kepadaNya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah s.w.t. mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit. " (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

3. Bertaubat .

4. Meraikan malam 15 Sya'aban @ lebih dikenali sebagai malam Nisfu Sya'aban di mana sunat ia dihidupkan dengan membaca zikir dan Al-Quran kerana malam tersebut adalah malam yang amat mustajab dan penuh rahmat.

Jika nak tahu kelebihan2 yang lain boleh juga baca di sini jika rasa tak cukup dengan maklumat di atas. Di sini juga saya lampirkan antara Puasa Wajib dan Puasa Sunat untuk rujukan kita bersama.

1. Puasa Wajib :- Puasa di dalam bulan Ramadhan

2. Puasa Sunat :- 
- Puasa 6 hari di dalam bulan Syawal
- Puasa di dalam bulan Rejab
- Puasa di dalam bulan Sya'aban
- Puasa Hari Isnin & Khamis
- Puasa Hari Arafah
- Puasa hari A'syura iaitu pada 10 Muharram

3. Diharamkan Puasa :-
- Puasa pada Hari Pertama Aidilfitri
- Puasa pada Hari Pertama Aidiladha
- Puasa pada Hari2 Tasyrik iaitu 11, 12 & 13 Zulhijjah

Kalau ada maklumat yang tidak lengkap atau berlaku kesilapan....maaf ye...







Tiada ulasan:

Catat Ulasan