Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 6 Februari 2012

POPCORN

Assalamualaikum.....

Selamat tengahari. Selamat menjamu selera bersama keluarga. Hari nie saya tak masak sebab balik rumah mak semalam ada kawan adik kahwin, jadi malam dia datang rumah bagi lauk pauk berbagai. Jadi hari nie makan lauk kenduri sahaja, kari daging dan ayam masak merah. Memang sedap kari tu, pagi tadi sarap cucur nasi dan pencicah kari daging....habis sepinggan sorang....adoiiii!!!banyak tuuuu....

Bila tengahari nie, saya nak makan kudap2an saja. Saya buat popcorn dimana resepinya dari Puteri Manja. Sedap sangat popcorn tu. Dapat banyak juga, kalau beli kat panggung wayang dapat yang saiz large punya. Sekali hadap je, kunyah sikit2 sambil tengok tv...habis dah..Puteri....resepinya saya share kat sini ye....


ANEKA SWEET POPCORN

Bahan-bahannya:
• 1 sudu besar mentega
• 2 sudu besar minyak masak
• ½ cawan jagung kering 

untuk karamel : [optional]
• 1 sudu mentega
• 5 sudu besar gula pasir atau gula merah(yg warna oren tu)(kalau guna gula merah ni nanti popcorn warnanya cantik sikit hehe) so terpulang pada semua…nak kurang kan manis just letak 3 sudu besar jerr ok. Saya letak 4 sudu gula halus sahaja, nanti nak kurangkan 3 sudu saja la sebab che abang cakap manis pulak tapi saya rasa dah ok manis sikit je .
• satu sudu besar madu ( optional…kalau tak mau letak pun takpe…tapi letak lagi sedap hehehe). Saya letak

cara2 masak jagung kering:
1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panaskan minyak dan butter dalam 1-2 minit lepas tu kecilkan api sedikit.
2. Setelah butter cair, masukkan jagung kedalamnya. kacau dan ratakan sikit.Tutup periuk tadi.
3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn dan ketepikan. Pop corn boleh dapat penuh satu periuk besar. 


Cara2 untuk karamel :
1. Dengan api kecil cairkan mentega, madu dan gula hingga gula betul2 larut. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2, hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea.
2. Kalau guna gula merah sama jugak…tapi tak perlu terlalu lama…agak2 gula dah larut matikan api dan gaulkan bersama2 popcorn tadi. 
3. Bagi yg nak letak coklat pun bole….lepas popcorn disaluti karamel…cairkan 60gm-70gm coklat secara double boiler dan setelah cair gaulkan pada popcorn hingga rata.

Tiada ulasan:

Catat Komen