Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 22 Februari 2012

KUIH BAKAR JAGUNG

Assalamualaikum....

Selamat malam semua....Tengah buat apa? Tengok TV? Cerita apa agaknya ye, boleh kongsi sikit.....saya tak sempat nak tengok tv...banyak kerja rumah yang nak diselesaikan tapi sempat juga la buat kuih sikit. Kuih Bakar Jagung...senang dan mudah untuk disediakan dan amat sedap pada tekak saya. 

Resepinya saya nampak di Dari Dapur CT. Saya suka tengok resepi2 dalam dapur CT nie sebab resepinya banyak yang mudah dan kena dengan citarasa saya...Walllaaaa!!!!! Terima kasih CT...izinkan saya share kat sini ye resepinya......

KUIH BAKAR JAGUNG
Resipi :  Zana08@MyResipi

Sumber : Kak Ummi Kuantan, Dari Dapur CT
Perkongsian : SriRasa BiDara

Bahan-bahan :
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan (boleh guna santan kotak)
1 cawan susu sejat
3/4 cawan gula
2 biji telur
1 tin jagung manis ala krim
sedikit pewarna kuning
1 sudu besar mentega
sedikit bijan jika suka


Cara-cara :
1. "Blend" semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan.
2. Masukkan jagung dan "blend" sebentar.
3. Tuangkan dalam loyang ukuran 8 x 8 inci seeloknya dan taburkan bijan jika suka.
4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam (boleh tambah masa bakar 10 minit lagi untuk lebih garing di atasnya). Suhunya saya letak 180C, 10 minit yang akhir tu saya tambah 200C baru lah nampak legam atasnya...sedappp,garinggg gitu...krupkrap......che abang suka pulak dengan kuih nie....(*___^)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan