Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 25 Februari 2014

TALAM KELEDEK

Assalamualaikum.......


Selamat malam
Bertalam kita kali nie ye........ Saya buat Talam Keledek malam nie sebab nak habiskan keledek yang lebihan buat keria jumaat lepas. Resepi asal adalah Talam Keladi. Masa saya tengok dapur yatie, saya ternampak talam keladi. Nampak macam menarik jer.......saya ubah jadikan talam keledek memandangkan saya takut nak makan keladi, takut mabuk......

Saya kalau buat apa2 talam dari resepi yatie, memang saya amat berpuas hati. Yatie memang pakar buat talam. Macam saya nie kiranya pencopet resepi talam yatie hihihihi........mohon kongsi ye yatie resepi talam kat sini........


TALAM KELEDEK (ASAL TALAM KELADI)
Resepi : Chef Asma
Rujukan : Sinar Kehidupan

Bahan : Lapisan Bawah (A)
220 gm tepung beras (yatie guna 2 cawan)
40 gm tepung ubi (yatie guna 3 sudu besar)
1 1/2 sudu teh garam
5 sudu besar gula pasir (yatie tambah, suka manis sikit kuih ni)
300 ml santan pekat
700 ml air

(B) 250 gm keledek (keladi) - (lebih sikit pun tak apa) - buang kulit, basuh, (basuh dengan air garam supaya tidak hitam), potong kiub dan kukus selama 5 minit - (kukus baru timbang)

Cara2nya :
1. Bancuh semua bahan A hingga rata dan sebati.
2. Tapis ke dalam periuk. Masak sehingga naik wap dan masukkan bahan B .
3. Kacau sebentar dan tuang ke dalam loyang 10" x 10' x 3".
4. Kukus selama 25 minit.


Bahan : Lapisan Atas
150 - 180 gm tepung gandum (yatie guna 1 1/2 cawan)
250 gm gula halus
3 - 5 biji telur (yatie guna 3 biji)
250 ml santan
500 ml air
sedikit pewarna

Cara2 :
1. Bancuh semua bahan , tapis ke dalam periuk.
2. Masak sehingga naik wap. Tuang ke atas lapisan bawah.
3. Kukus selama 30 minit. (Lap 5 minit sekali)


4 ulasan:

  1. cantiknya kaler talam keledek tu..menarik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak memang minat sgt warna oren hihihi.........

      Padam
  2. wsalam...
    cantik betul kejadiannya kuih talam keledek tu...jelez i..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi saya lg jeles tgk kek2 rahel hihihi......tergoda saje.....

      Padam