Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 24 Februari 2014

KURMA AYAM

Assalamualaikum


Salam Berbahagia semuanya. Post hari nie n3 yang tertunda. Menu hari sabtu yang lalu. Tak sempat nak postkan. Saya tak berapa gemar sebenarnya masak kurma, kurengggg sikit tapi sebab che abang nak makan, gagahkan juga walaupun masa tu sakit2 badan tak apa janji suami saya suka. Suami saya tak kisah makan apa pun tapi sebab dah lama dia nak makan kurma ayam, tu yang saya buatkan.  

Menu saya tak berapa lengkap sebab tak ada acar mahu pun ayam masak merah. Cuma nasi minyak, kurma ayam dan ayam goreng kunyit untuk saya hihihi........masak simple2 dah tak larat nak teruskan sebab tak berapa sihat . Suami pulak hari tu pergi servis motor tak balik2 lagi, so tak ada orang nak tolong masak. Nanti2 baru ler ayam masak merah pulak ye.......


KURMA AYAM

Bahan:
500 gm ayam
4 sudu besar rempah kurma*
1 sudu besar serbuk ketumbar*
1 sudu besar serbuk jintan manis*
1 sudu besar serbuk jintan putih*
1 sudu kecil serbuk lada hitam* (*campur jadikan pes)
1 biji kentang (saiz besar) - potong 4
1 labu bawang besar - potong 6
1 biji tomato - potong 4 (tak letak sebab x der)
2 biji cili hijau / merah
1 biji cili merah
1/2 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
1 keping asam keping
minyak
garam

Bahan tumis:
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*(* tumbuk halus)
1 inci halia - dititik
1 batang serai - dititik
1 kuntum bunga lawang 
3 kuntum bunga cengkih
1 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga


Caranya:
1. Tumis bahan tumis hingga naik bau .
2. Masukkan pula bahan campuran rempah kurma .
3. Setelah rempah tumis pecah minyak, masuk ayam, asam keping, garam, kentang dan santan cair. Gaulkan sebati. Masak hingga mendidih .
4. Selepas itu masukkan santan pekat, cili dan bawang besar. Setelah kuah mendidih, sedikit pekat dan kentang telah empuk, boleh tutup api. Hidangkan .


ini sajer lah menu saya........jemput makan


untuk resepi nie saya main redah je, seriusly saya memang tak tau masak kurma sebab saya tak berapa suka makan. Apa yang terlintas saya nak bubuh saya letak jer. Bila suami suka ok lah saya berpuas hati. Kalau orang lain mungkin lain kot caranya, ikut selera......





Tiada ulasan:

Catat Ulasan