Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 26 November 2011

LIMA CARA PILEH SAHABAT

Assalamualaikum....

Dikesempatan ini ingin diucapkan Salam Maalhijrah 1433 bagi semua umat Islam walau dimana berada. Semoga diri ku akan memberi sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya. Moga Allah s.w.t. memperkenankan dan merahmati apa jua yang akan ku lakukan. Moga aku akan lebih bersedia untuk menghadapi apa jua yang mendatang .
Sementara dok menunggu cek abang nak bersiap untuk pergi soping....nak godeh2 la fb....ternampak pulak kat wall pic Dr hamid, so klik la kat profile dr nak tengok apa yang dapat dikongsi oleh dr....aku memang suka tengok fb dr dan juga blog beliau...banyak yang dikongsikan, terlalu banyak faedah yang kita boleh dapat terutama sekali bab2 kewanitaan nie...kalo tanya apa saja di fb dr, pasti dia akan menjawab satu persatu dengan penuh minat....kita dapat maklumat dengan tepat dan kadang2 tu rasa macam nak jer pergi ke klinik berjumpa dengan dr walaupun tak de apa2 sakit...sekadar nak meminta nasihat....tengok dia punya rawatan pun tak lah mahal mana jika nak dibandingkan dengan klinik2 kat Melaka nie (tak semua klinik).
Bila belek2 ternampak pulak cerita pasal 5 cara pilih sahabat yang di share oleh dr....berminat pulak bila baca....memang susah nak cari sahabat yang memiliki kelima2 ciri nie....ada dan mungkin sukar dicari...(aku ada sahabat seperti itu tapi sekarang sudah semakin jauh- aku rindu saat itu)...Jom la kita layan untuk peringatan kita semua (untuk diriku sendiri jugak...) .

LIMA CARA PILEH SAHABAT

Nasihat al-Qamah:

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana
pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama,
pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah
hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka
mencukupi keperluan.

Kedua,
pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa
terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka
menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga,
pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa
terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai
keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat,
pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu
daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu
dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu,
dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima,
sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan
dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan
sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau
berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.
Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar
segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan
bersama-sama sahabat yang mulia.
Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan
berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan
Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat
yang Memiliki mu."
"sampaikan! lah walau satu ayat" al hadis
LAA HAULAWALA QUWWATAILLA

Wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Komen