Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 30 November 2011

APAM PISANG KUKUS

Assalamualaikum....

Hari nie saya bercuti sebab nak melawat En Mat meninggal...Al-Fatihah untuk en Mat, semoga rohnya dicucuri rahmat..Aaaaminnnn....
Bila sudah berehat di rumah sebab tidak bekerja makanya godeh2 la komputer nak cari resepi2 yang boleh nak dibuat untuk hari nie. Kat dapur ada pisang emas yang nampaknya dah tak lalu nak mamam...apa yek yang boleh dilakukan. Makanya saya tengoklah homepage Rinn dan tengok apam pisang kukus, macam mudah jer tapi saya olah sikit, mohon ampun ye tuan punya resepi. Olah sikit sebab kat dapur ade jem coklat yang saya buat hari tu... Saya memang tak minat apam dan tak pernah buat pun tapi bila dah saya letakkan inti coklat...yummmyyyyy!!!!cedapnyeeee....Kalo nak resepi boleh ler klik di sini . Moh kite tengok resepinya....style saya...


APAM PISANG KUKUS
Resepi :Naz Rinn Chan@rinnchan.fotopages.com

Bahan-bahan : (saya buat 1/2 adunan je)
2 cawan tepung gandum
8 biji pisang emas (sederhana besar)
3/4 cawan mentega - dicairkan & disejukkan
4 biji telur
1 st baking powder
1st baking soda
1 cawan gula (Rinn guna 3/4 cawan) - saya guna 1 cawan
secubit garam

cara-cara :
1. Tepung gandum diayak bersama baking powder & baking soda .
2. Pisang dilecek halus dan digaul bersama garam.
3. Pukul telur hingga berbuih dan masukkan gula dan pukul hingga kembang.
4.Masukkan mentega dan kacau rata .
5.Kemudian masukkan tepung sedikit2 dan gaul rata. Bila sudah sebati masukkan pisang lecek dan gaul .
6. Sapukan majerin pada acuan dan tuangkan sedikit adunan tepung, letak sesudu jem coklat dan kemudian letakkan adunan tepung diatasnya. isi adunan 3/4 dari acuan.
7. Kukus selama 30 - 40 minit dengan menggunakan api yang sederhana .



Ini lah rupanya apam pisang kukus saya yang telah diisi dengan coklat....sedapppp


Tiada ulasan:

Catat Komen