Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 14 Februari 2015

APAM POLKADOT

Assalamualaikum


Apam Polkadot, comel dan sungguh mempersonakan. Geram sungguh saya tengok, macam2 warna dan corak, Kreatif mereka semua nie. Saya yang baru nak mencuba nie pun rasa macam nak juga join sekaki nak melorek2. Tapi saya tak berani, takut nanti jadi corak apa2 ntah. Maklum le tak kreatif. Untuk permulaan nie biarlah kita dot2 jer, itu pun tak sempurna mana. Ada juga dot2 yang tersenget, terketar2 makcik nak menitikkannya hehehe..........

Dah dua kali saya membuatnya. Kali pertama buat, bawa balik kampung. Anak2 buah saya suka sangat sebab ada jem kat dalamnya. Siap minta buatkan lagi. Saya pun dapat makan satu jer sebab nak rasa. Buat kali kedua baru dapat ngap puas2, sambil makan sambil tengok running man. Memang sedap makan tak hingat. Lebih sedap sebab saya letak inti banyak sikit dan ada dua perisa strawberi dan blueberi. Sendiri makan sendiri bikinlah kan, bagi puas hati hihihi


Resepi ni saya ambil dari dapur Madihaa . Dah lama saya simpan resepi nie tapi tak buat2. Orang lain semua dah berkurun membuatnya saya baru nak menggodeh2. Dulu pernah buat tapi tak menjadi sebab tak lembut, tu yang rasa malas nak buat. Mungkin sebab guna hand mixer jer, tu yang tak berapa nak jadi. Sekarang dah ada mixer baru, power sikit.......jadi baru sekaranglah berkeupayaan nak membuat. Saya buat separuh adunan, guna cup yang besar sedikit jadi dapatlah tak banyak. Cukup untuk kami ngap...........


APAM DOT DOT
Resepi LilyValley
Sumber: Madihaa   Hanamemories

Bahan2:
3 biji telur - dari petisejuk
275 gm tepung gandum
220 gm gula halus - saya ikut madihaa 180 gm
150 gm susu segar
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete

Filling blueberry secukupnya (masukkan ke dalam piping bag) 
Pewarna
1 sudu kecil esen vanila (ikut saranan Hana)

Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk mixer dan pukul kelajuan maksima selama 6 - 8 minit.
2. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan pewarna mengikut citarasa.
3. Masukkan setiap adunan berwarna ke dalam piping bag.
4. Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah di susun di dalam acuan lompang.
5. Picitkan blueberry filling secukupnya.
6. Picitkan lagi adunan sehingga 3/4 penuh. Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
7. Kukus di dalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10 - 15 minit dengan api yang kecil



Tiada ulasan:

Catat Ulasan