Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 1 September 2014

SOTO

Assalamualaikum


Alhamdulillah........akhirnya dapat juga saya buat soto. Memang dah lama nak buat tapi tak berkesempatan. Hari nie cuti dapatlah saya buat. Ini pun tak buat banyak sebab suami tak berapa gemar makan soto, jadi untuk dia saya gantikan dengan kueh teow. Soto nie saya guna rempah Tok Mak. Memang sedap tapi saya tak guna resepi yang Tok Mak bagi, saya guna resepi sendiri.......belasahhh je, saya buat pun sikit jadi nampak macam main campak2 jer. Nanti resepinya saya gandakan ye......jom tengok resepi soto saya......


SOTO

Bahan2: 
Nasi impit - ikut suka
1/2 kg ayam - bahagian tulang saya buat sup, selebihnya di goreng
1 ketul kiub ayam
1 sup bunjut
2 sudu besar rempah tok mak
Air secukupnya

Bahan Tumis ;
1 biji bawang besar - ditumbuk halus
2 ulas bawang putih - ditumbuk halus
Rempah 4 sekawan
1 batang serai - dititik
1 inci halia - dititik

Sambal Kicap : 
20 biji cili api
Kicap secukupnya
2 ulas bawang putih
3 sudu besar gula

Bahan Sampingan :
Taugeh
Kacang Tanah - digoreng
Daun Bawang
Daun sup
Bawang Goreng
Ayam goreng - carik2


Cara2 :
1. Goreng ayam yang telah dilumur dengan garam dan kunyit hingga masak. Angkat dan ketepikan biar sejuk.
2. Panaskan minyak di dalam periuk, tumis semua bahan tumis hingga naik bau. 
3. Masukkan rempah tok mak dan tumis sebati. Masukkan air, kiub ayam, sup bunjut dan ayam bahagian tulang yang telah dipotong kecil.
4. Biarkan hingga mendidih dan masukkan garam. 
5. Ayam yang telah sejuk, siat2kan isinya .
6. Blend semua bahan sambal kicap hingga halus.
7. Potong nasi himpit kecil2. Hidangkan bersama2 bahan sampingan dan sambal kicap.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan