Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 23 Mei 2014

UDANG GORENG TELUR MASIN

Assalamualaikum


Salam Jumaat buat semua Muslimin dan Muslimat. Apa menu makan tengahari nie? Saya masak untuk hari nie simple jer, satu lauk dah cukup untuk makan seorang sebab suami tak balik makan tengahari. Masak Udang Goreng Telur Masin......serius cakap memang sedap lauk nie. Sendiri masak, sendiri makan, sendiri puji hahahaha.....boleh gitu.....tapi betul memang sedap. Saya selalu kalau makan kat Restoran Cina Muslim, memang menu nie akan saya order. Bila dah selalu makan, jadi kita pun dah jatuh cinta.......apa lagi masak ler sendiri bagi makan puas2.

Saya masak pun tak banyak, cukup untuk sekali hadap makan sambil gatah2 yang lebihnya. Memang tak cukup nasi, bertambah saya makan hehehe..........Saya memang dah selalu masak lauk nie cuma baru hari nie nak buat n3. Adik2 saya semua suka lauk nie, sedap katanya.............tak pe nanti kita berkumpul lagi ramai2 kita masak lauk nie ye......


Ada tak yang meleleh ayoq lioq tengok nie.......hehehe.....Saya makan pun rasa tak puas, terasa lemak manis masinnya, ditambah dengan cili api memang terangkat2 punggung makan hahaha......Ada tak kawan2 yang nak kan resepi nie. Senang je nak membuatnya, bahan pun campak2 je.......cepat, mudah dan sedapppppp!!!!! Moh tengok resepinya........


UDANG GORENG TELUR MASIN

Bahan2
10 ekor udang - sederhana besar
2 biji telur masin - direbus dan ambil kuning telur dan sedikit putih - hancurkan kasar
10 biji cili padi
2 ulas bawang putih - dihiris halus
1 tangkai daun kari
1 inci halia - hiris halus
Garam
Serbuk kunyit
Butter

Cara2
1. Lumurkan udang dengan garam dan serbuk kunyit
2. Panaskan butter dan goreng udang. Goreng sekejap sahaja. Angkat.
3. Kemudian tumis bawang putih, halia dan daun kunyit hingga naik bau.
4. Masukkan susu dan cili padi hingga kuah mendidih. Masukkan telur dan udang, kacau rata. Angkat.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan