Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 7 Jun 2014

KUIH KASWI PANDAN LEMAK

Assalamualaikum

Selamat malam. Sudah makan malam ke belum? Saya malam nie layan Kuih Kaswi jer........Kaswi Pandan Lemak......memang harum satu rumah bau pandan tak boleh tahan....... Saya memang tak pernah buat Kaswi Pandan, ini baru pertama kali buat. Masa balik kampung rumah mak mertua hari tu ada mak buat, saya kejap2 makan tak sudah2........sedap sangat. Mak mertua saya buat lembut2 jer kuihnye, tu yang makan tak ingat orang belakang hihihihi........

Resepi nie saya amik di dapur anymz, resepi asalnya dari kak besah. Memang sedap kuih nie. Tapi lain kali saya nak kurangkan tepung ubinya sebab saya lagi suka kalau kuih kaswi tu ada goyang2 sikit, lembut2 gitu....... Resepi ni ok sahaja, terasa lemaknya......bau pun wangi jer........masing2 punya seleralah kan tapi rasanya tetap sama.......


KASWI PANDAN LEMAK

Bahan :
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi kayu
1 cawan santan
1 1/2 cawan air perahan daun pandan (3 helai)
3/4 cawan gula pasir
1/2 st air kapur sireh
1/2 st garam
1 biji telur
pewarna hijau 
1 cawan kelapa parut (putih sahaja) + secubit garam - digaul

Cara:
1. Kacau sebati tepung gandum, tepung ubi kayu dan gula bersama air pandan dan telur. Selepas itu campurkan ke semua bahan2 yang lain. Kacau hingga tidak bergentel kemudian tapis.
2. Seterusnya, masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di sapu sedikit minyak (saya alas dengan plastik sahaja), jangan tebal sangat dalam 3cm cukup.
3. Kukus hingga masak dalam 20 - 25 minit. Bila telah sejuk, boleh potong dan golekkan dalam kelapa parut yang telah dicampur dengan garam. 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan