Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 15 Jun 2014

SERIMUKA WARNA WARNI

Assalamualaikum

Selamat malam semua. Tengah buat apa tu? Tengah melopong depan tv ke atau pun tengah terkinja2 terjerit2 depan tv, tengok World Cup le katakan. Suami saya dok terbaring jer dari tadi sambil goyang2 kaki.......betul2 macam tuan besauuuuu.......sekejap2 tengok world cup, sekejap2 tengok MotoGP, sekejap2 tengok berita sukan........kita juga yang melopong sebab tak dapat tengok astro.....mmmmmm!!!!! jiwa kacau betul nampaknye nie......!!!!!


Nak buat n3 malam nie pun tenet slow bukan main. Punya lah lama dia nak loading, memang sengal celcom nie tapi tunggu juga lah.......dah yang nie je yang ada...... Malam nie saya nak buat n3 Serimuka Warna Warni. Teruja pulak saya tengokorang lain buat macam2 warna, meriah sungguh.........hehehe sampai saya jadi syok sendiri plak............

Resepi nie saya ambil dalam Buku 1 Hari 1 Resepi Chef Hanieliza. Selalu saya buat yang satu warna je.........jadi kali nie buat warna warni sikit. Ingat nak buat lapisan nipis sikit tapi tak jadi plak sebab saya pun buat separuh adunan jer takut tak dapat nak buat lapis2........lagi pun malas nak tunggu. Memang sedap kuih serimuka nie sebab ada guna tepung kastard. Saya pernah buat Serimuka Kastard, memang best......saya dah banyak kali buat sebab resepi tetap sama cuma tak letak warna warni jer......


SERI MUKA WARNA WARNI
Resepi : Chef Hanieliza
Rujukan : Buku 1 Hari 1 Resepi

Bahan2:
Bahan A (Lapisan Bawah - Pulut)
2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair (1/2 biji kelapa)
1 st garam

Bahan B (Lapisan Atas - warna warni)
4 cawan santan pekat
1 biji telur
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan tepung kastard
1/2 cawan tepung gandum
1/2 st garam
Pewarna - hijau, merah, oren

Cara2:
1. Masukkan bahan A ke dalam loyang dan kukuskan. Apabila telah masak, tekankan ke dalam loyang hingga mampat.
2. Bancuh semua bahan B dan tapiskan. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian ke dalam mangkuk yang berasingan. Warnakan setiap adunan dalam mangkuk.
3. Kukus semula pulut yang telah dimampatkan tadi.
4. Tuang salah satu mangkuk yang telah diwarnakan dan kukus selama 10 minit dengan api yang sederhana .
5. Buat lapisan seterusnya hingga habis. Sejukkan dan potong.








2 ulasan: