Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 24 Januari 2014

TALAM SUJI

Assalamualaikum



Selamat pagi semua. Bersiaran pada pagi Jumaat nie memang menyamankan betul sebab tak ada gangguan hihihi...... Almaklum ler, jumaat saya cuti suami pulak keje, jadinya tenang setenangnya pagi nie nak mengadap komputer. Dah bersarapan ke belum? Apa menu pagi nie? Sarapan saya pagi nie cuma Talam Suji jer sebab nak habiskan stok tepung suji yang ada tapi sebenarnya subuh2 lagi tadi dah bedal nasi goreng cili padi. Kiranya talam nie sampingan je la ye......

Resepi talam nie saya ambil di Mai Share recipe tapi dah tak jumpa pulak resepinya. Jadi tak boleh nak link kan resepi asalnya. Ikut cara saya pun ok juga, sedap je rasanya.......



TALAM SUJI
Resepi : Mai Zura 

Bahan Bawah :
1 cawan tepung suji
1/2 cawan gula
secubit garam
3 cawan santan cair
pewarna kuning

- Campurkan semua bahan hingga sebati. Kacau dalam kuali, agak2 likat tuang terus ke dalam loyang yang telah dialas dengan plastik di atas pengukus yang telah mendidih. Sediakan bahan atas pula.


Bahan Atas: (saya buat 1/2 adunan saje dr resepi nie)

1 cawan tepung gandum

3 sudu besar tepung jagung

1/2 cawan gula

3 cawan santan pekat

secubit garam

pewarna hijau


- (cara kak mai sama macam cara atas, tapi saya tak buat). Saya 

campurkan semua bahan dan kacau hingga sebati. Setelah bahan 

bawah agak keras sedikit, cakar2kan dan tuang ke atas bahan atas. 

Kukus selama 20 minit. 



2 ulasan:

  1. salam..

    singgah sini..sedapnya talam..lama dah x buat kuih talam ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslam, cuba buat Bbwana adienia, mmg sedap rasanya

      Padam