Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 3 Januari 2014

DONUT LABU

Assalamualaikum

Selamat petang dan Salam Jumaat. Hari nie pertama kali bermulanya cuti kerja pada hari Jumaat bagi negeri Johor. Rasa macam blurrr pulak sekejap, dok pikir juga lagi pagi2 keje ke tak hari nie, hari nie hari jumaat ke? blurrrrrr.........Mula2 dulu pikir macam tak best je cuti jumaat tapi syok juga sebab boleh buat banyak urusan, sebab kita dok Melaka, jadi bank semua buka.......jadi apa2 kerja sebelum nie senang diuruskan tanpa perlu mohon cuti rehat ataupun pelepasan keluar sekejap dari bos. Jadi lepas nie, apa2 juga hal urusan bank boleh buat pada hari jumaat, jimat cuti tahun yuhuuuuuu........

Disebabkan hari ini bersenang lenang untuk pertama kalinya cuti jumaat, saya mendonut hari nie. Saya buat donut labu. Sedap rupanya donut labu nie jika nak dibandingkan dengan donut kentang. Memang sedap sangat. Ramai yang dah mencubanya antaranya madihaa, ita, yatie dan ramai lagi. Rata2 menyatakan kesedapan donut labu nie. Untuk resepi nie saya buat cara saya sendiri tapi masih mengekalkan resepi yang asal, saya olah je ikut cara saya.......jangan mare ye!!!!!!


DONUT LABU

Bahan2:
1/2 cawan labu lenyek (dikukus)
1/2 st yis
1/2 cawan air suam
1 sb gula
3 cawan tepung gandum
1 sb butter
2 sb susu pekat
garam
gula kastor

Cara2:
1. Kukus labu (untuk elakkan doh menjadi terlalu lembik), kemudian lenyek.
2. Campurkan yis dan gula dengan air suam dan biarkan seketika hingga berbuih.
3. Di dalam mangkuk, campurkan tepung, garam dan butter. Ramas butter hingga sebati dengan tepung.
4. Kemudian masukkan labu lenyek, yis dan susu pekat manis. Uli sebati hingga menjadi doh yang lembut. Tutup bekas doh dan perap doh hingga naik dua kali ganda. (jika doh melekat di jari, sapu tepung pada jari supaya mudah untuk menguli)
5. Setelah doh naik dua kali ganda, ditumbuk doh untuk mengeluarkan angin. Kemudian bulatkan doh dan leperkan. Buat lubang ditengah2nya dan susun di atas dulang yang telah ditabur sedikit tepung.
6. Setelah doh agak naik sedikit goreng dengan minyak yang banyak dan api yang kecil. Angkat dan toskan. Salut donut dengan gula kastor.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan