Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Isnin, 14 Mei 2012

SOTONG MASAM MANIS

Assalamualaikum.......

Selamat malam semua. Dah makan malam ke? Saya hari nie puasa jadi masak yang ringkas sahaja sebab tak ada selera nak makan. Mungkin sebab penangan makan banana smoothie semalam kot. Sahur pun pagi tadi dengan segelas banana smoothie lagi, tu yang rasa kenyang jer memanjang, walaupun kadang2 rasa nak pitam....lapo kot!!.

Jadi berbuka malam nie sekadar buat Sotong Masam Manis sahaja dengan ikan kering kurau. Jadi lah kan dari masak banyak2 nanti tak habis pula. Sudah le che abang pergi kursus, dah tentu tak ada sapa2 nak habiskan lauk. Makan sekadar jamah2 saja.


SOTONG MASAM MANIS

Bahan2 :
3 ekor sotong sederhana besar
1 biji bawang besar - potong 8
1 biji timato - potong 6
1 biji cili merah - dihiris
1 biji cili hijau - dihiris
4 biji cili padi
3 sudu besar sos tomato
5 sudu besar sos cili
2 sudu besar soso tiram
1 sudu besar sos ikan
2 keping daun limau 
Air
Gula
Garam

Bahan2 Tumis :
3 biji bawang merah - hiris halus
2 ulas bawang putih - hiris halus
1 batang serai - titik
1 inci halia - titik

Cara2 :
1. Potong sotong kasar2, cuci dan bersihkan.
2. Tumis bahan tumis hingga naik bau wangi. Masuk pula sotong, cili hijau, cili merah, cili padi, daun limau, semua jenis sos, gula dan air.
3. Setelah kuah sedikit pekat masukkan bawang besar dan tomato. Kacau sebentar dan angkat .





2 ulasan:

  1. wah lauk sotong fav QH ni...terliur sudah bile tgk...sedap

    BalasPadam
  2. mmg sedap QH.....cepat dan mudah...hihihi

    BalasPadam