Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 16 Januari 2015

APAM GULA MERAH

Assalamualaikum


Selamat pagi. Apa menu sarapan pagi nie? Saya pagi nie sarapan bihun goreng bersama apam sahaja. Malam tadi tiba2 jer teringin nak makan Apam Gula Merah, bukannya apa malam tadi ada kawan post apam kat fb tu yang terus saya buat . Resepi apam nie macam biasa lah, saya mesti nak terjah dapur yatie si mama hamka tu. Nak membuatnya pun senang, godeh2 dah siap. 

Saya memang suka apam yang makan dengan kelapa nie. Apa2 apam atau kuih yang ada unsur2 kelapa memang menjadi kegemaran saya dan yang pastinya bukan kegemaran suami saya hihihi........dia keje hari ni jadi kita buat la ikut selera kitakan. Tinggalkan sedikit untuk dia supaya nanti dia dapat rasa, walaupun tak gemar itu bukan bermakna suami saya tak makan. Saya buat sikit jer, makan sorangkan. 


APAM GULA MERAH
Resepi : yatie

Bahan A
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan

- semua bahan dimasak hingga larut dan disejukkan

Bahan B
1 sudu besar yis
1/4 cawan air suam
1 sudu kecil gula pasir

Bahan C
3 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
1 cawan air

Cara2:
1. Bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih.
2. Campurkan ke semua bahan C ke dalam mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yang telah sejuk. 
3. Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaul sehingga sebati, kemudian tutup dan perapkan selama 1 jam atau naik 3 kali ganda.
4. Lenserkan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dalam loyang dan biarkan selama 10 minit.
5. Kukus adunan selama 40 minit dengan api sederhana kuat.
6. Biarkan betul2 sejuk barulah dipotong dengan pisau tajam dengan cara seperti gergaji ke depan dan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat.
7. Sedap di makan bersama kelapa parut putih yang digaul dengan sedikit garam. 






4 ulasan:

  1. Saya nak try buat ni you harapnya menjadi

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat jangan tak buat, mmg sedap dan menjadi

      Padam
  2. Saya dah buat... Tq bg resepi

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye ke.....sedapkan, akak dh byk kali buat, tq pd tuan punya resepi kak yatie.....resepi kuih dia best2

      Padam