Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Jumaat, 19 Disember 2014

SUP IKAN

Assalamualaikum

Salam Jumaat semuanya. Moga hari ini diberkati Allah S.W.T. hendaknya. Hari ini saya tak ada apa2 aktiviti samada aktiviti di rumah ataupun di luar rumah. Bila tak ada apa yang nak dikerjakan jadi dapatlah saya memasak hari nie. Selalu bila tinggal seorang kat rumah waktu2 hari jumaat, saya masak untuk diri saya sahaja. Tapi hari nie, masak siap2 untuk suami. Menu saya Sup Ikan Merah, Sambal Sotong dan ulam kobis. Simple2 jer......yang penting suami suka makan. 

Sebelum nie saya pernah buat sup ikan dan suami saya suka. Pada awalnya dia rasa macam pelik dengar lauk sup ikan, sebab tak pernah makan katanya. Pertama kali makan dia suka dan kali nie saya buatkan lagi. Semoga rasa pelik dia tu akan hilang hehehe................


SUP IKAN 

Bahan2
1 ekor ikan merah (saiz sederhana)
1 bungkus sup bunjut
sedikit rempah 4 sekawan
1 sudu besar rempah tok mak (x de pun x pe)
3 biji bawang merah *
2 ulas bawang putih *(*ditumbuk)
2 inci halia - dititik
1 sudu teh lada hitam
daun sup
daun bawang
garam
minyak

Cara2:
1. Panaskan minyak, tumis rempah 4 sekawan, lada hitam, bahan tumbuk, halia dan rempah tok mak hingga naik bau.
2. Masukkan air dan sup bunjut. Apabila mendidih masukkan ikan dan garam, biarkan mendidih dan ikan masak.
3. Tutup api, taburkan daun sup dan daun bawang. Hidangkan


jemput makan ye semua
 

yang ini saya gatah jer tak makan dengan nasi, macam makan sup tulang tu........






Tiada ulasan:

Catat Ulasan