Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 14 Disember 2014

ROTI PURI

Assalamualaikum

Selamat malam dan selamat menjamu selera. Saya baru lepas makan malam dengan menu yang sooooo simple, roti puri. Balik jer petang tadi saya terus uli tepung. Dah malas nak makan nasi malam2 nie, tengok pulak kat dalam peti tak ada bahan2 basah. Teringat hari jumaat lepas buat sarapan roti puri jadi malam nie buat roti puri lagi.


Suami saya tak berapa gemar puri. Saya pulak sebab teringin tu yang merajinkan diri menguli. Saya buat sedikit sahaja untuk saya makan. Untuk suami, saya buat sardin roll dan juga roti cheese. Nampaknya dia gemar makan kedua2nya, tak toleh pun orang belakang hehehehe........nampaknya lepas nie roti cheese akan menjadi menu untuk suami sebab senang nak buat. 

Resepi roti puri nie saya rujuk pada buku Chef Lina, Belajar Memasak 2 Langkah Demi Langkah. Resepi semua mudah2, yang tak mudahnya sebab tak pandai masak macam saya nie hihihihi.......nasib suami saya tak cerewet makan, kalau tidak mahu hari2 saya bersilat kat dapur. Sekarang baru terhegeh2 nak belajar buat macam2 bila teringin, kalau tak main order saja........nasib2.......jom tengok resepi mudah nie.....


ROTI PURI
Resepi : Chef Norzailina Nordin

Bahan2:
150 gm tepung gandum
100 gm tepung atta
2 sudu besar minyak sapi
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Minyak masak

Cara2:
1. Satukan tepung gandum dan tepung atta. Tuangkan garam dan minyak sapi. Digaul hingga sebati.
2. Masukkan air secukupnya dan gaul adunan hingga rata
3. Uli adunan menjadi doh yang lembut. Bentukkan adunan menjadi bebola kecil dan dicanai nipis.
4. Goreng dalam minyak yang panas. Pastikan api tidak terlalu kuat.
5. Terbalikkan dan goreng hingga keperangan. Angkat dan tuskan.


Makan bersama sambal sardin, kalau tak suka sardin noleh makan dengan kari ayam atau daging





Tiada ulasan:

Catat Ulasan