Tetap Di Hati

Ahad, 23 Oktober 2016

PULAU REDANG 2016.........

Assalamualaikum

Kursus di Pulau Redang, Terengganu nie dah lama akak pergi. Bulan lepas lagi tapi terlupa nak post. Kena post juga walaupun dah lama, antara kenangan terindah tu hehehe.........Sibuk sangat dengan sukan, macam2 sukan terlupa sudah...........Lepas habis games, dah sibuk pulak untuk persediaan peperiksaan akhir pelajar. Sebelum dapat jadual peperiksaan nie, kenalah akak siapkan kelas yang dah banyak kali tertunggak. Nasib tinggal satu tajuk jer lagi nak dihabiskan, jadi ada masa 2 bulan lagi nie........harap2 sempat ............

Cerita pasal Team Building di Pulau Redang hujung bulan lepas, kursus tu memang syok sebab banyak aktiviti selam menyelam, bagi yang berminat dengan snorkeling memang suka lah sangat2 kan tapi bagi akak yang penakut nie........rasanya cukup lah sekali tu je kot. Bukan serik tapi serammmm.......ada jer yang tak kena bila dah duduk dalam air tu........panik tak tentu pasal. Gambar yang atas ni tempat pertama kami snorkeling, di Taman Air Pulau Redang

Jeti nampak buruk jer tapi ramai orang yang menunggu. Masa perjalanan menaiki bot laju lebih kurang dalam 40 minit sahaja dari jeti. Tapi dua kali trip sahaja sebab bot cuma muat 20 orang sahaja. Kalau naik feri besar sikit tapi lambat ler sampainya. Akak nie memang kaki mabuk. Mana2 pergi pun memang kepala cepat pening. Masa nak naik bot tu dah rasa cuak jer tapi Alhamdulillah.......bila sampai di destinasi kepala pening sikit jer.

Inilah tempat penginapan kami selama 3 hari 2 malam, Delima Resort, Pulau Redang. Nie kira cawangan Mutiara Resort, Pulau Redang. Menginap di Delima Resort tak boleh nak mandi pantainya tapi di Mutiara Resort, pantai dia memang cantik sangat. Air laut hijau jer.........tapi yang menariknya menginap di Delima Resort, kalau nak mandi di tepi pantai kita boleh jalan kaki jer mandi di Laguna Resort, Pulau Redang. Lebih kurang dalam 200 meter jer jalan kaki. Malam2 pun kita boleh bersantai2........ada artis lagi hehehe.........Kalau yang berduit berkepuk2 tu boleh ler nak bermalam di Laguna nie bawa keluarga.

Ini Mutiara Resort, cantikkan pantainya.......hijau jer airnya. Bila2 masa bila teringin nak mandi boleh jer terjun ke laut, air jernih.

Hari Pertama, petang sebelum ke pantai untuk belajar snorkeling, kami buat sedikit aktiviti regangan otot. Buat senaman sedikit bada sesi suai kenal gitu........

Kami di beri taklimat keselamatan dahulu sebelum memulakan aktiviti snorkeling. Saling bantu membantu memakaikan jaket keselamatan. Rata2 muka macam tak sabar nak terjun nampaknya..........Sesi pembelajaran nie kami buat di Long Beach di kawasan  Laguna Resort. memang ramai orang kat  kawasan nie. Semuanya pelancong2 asing kebanyakannya.......

Kami dah bersedia!!!!!.........untuk terjun tiruk ke laut hehehe.........

Kami diajar snorkeling di tepi pantai Laguna Resort. Masing2 mata dok usha jer pelancong2 yang seksi meksi....... maklum ler gebus2 belaka hihihi...........ramai sangat orang yang menginap dan bersantai2 di kawasan sini. Setelah penat berlatih menyelam, kami pulang ke resort untuk makan dan bersembahyang. Malam pula kami buat sedikit aktiviti berkumpulan agar aktiviti malam kami terisi.

Dah habis aktiviti, sebahagian dari kami pergi terus ke Laguna Resort bagi melihat aktiviti malam di sana. Rupanya aktiviti malam lagi meriah, siap ada penyanyi lagi menghiburkan pengunjung2 pantai, macam pub la tapi di luar kawasan resort.

Hari kedua, kami ke Taman Laut untuk mengalami sendiri snorkeling yang sebenar2nya. Kalau semalam cuma nampak beberapa jenis ikan sahaja walaupun tidak di tengah laut tapi kami tetap dapat melihat berbagai2 jenis ikan, belut pun ada tapi tak banyak la.........tapi kali ini banyak spesis yang kami jumpa dan cantik2 belaka. Secara jujurnya ini pengalaman pertama saya snorkeling yang sebenarnya. Dapat menyaksikan ikan2 yang berbagai warna dan jenis.