Tetap Di Hati

Jumaat, 6 Mei 2016

KUNDASANG, SABAH 2016

Assalamualaikum

Kundasang Sabah........seronok memang seronok. Tiada yang dapat digambarkan begitu seronoknya percutian ke Kundasang Sabah. Sebenarnya percutian nie dah lama, dah 3 minggu berlalu pun tapi baru hari nie nak post perjalanan kami sepanjang 4 hari 3 malam di sana. Pertama kali menjejakkan kaki ke Sabah nie, bercuti bersama suami mak pakcik makcik dan adik2. Selalu berdating jer dengan suami tapi kali ini pakcik ajak jalan bersama2 jauh sikit dari Melaka.

Bila balik ke Melaka semua dah bertanya perancangan yang akan datang. Memang best berjalan ramai2 nie bila semua sekepala. Pakcik pun dah suruh planning untuk trip yang akan datang. Saya dan suami memang nak ke mana2 tak merancang pun sebab takut tak jadi, selalunya macam tu lah kan............apa2 pun perancangan adik2 saya followwww yang penting ongkosnya ada.........harap2 percutian yang akan datang suami tetap nak ikut serta hehehe.......

Bertolak dari KLIA2 ke Sabah, jam 6.30 pagi. Sampai jer ke Sabah, pemandu kami terus bawa ke Pasar Besar Kota Kinabalu. Bila sampai kat pasar tu, mak aiiiiiii........semua seafood godang2......rasa macam nak pergi ke laut tangkap sendiri hihihi...........kalau dapat memang puashati. Dah puas membeli, kami terus ke Rumah Terbalik dan Pekan Nabalu. Banyak juga membeli kat sini, rambang mata walaupun kedai tak banyak sebab murah2. Menyoping tak lama pun, sebab semua dah letih........dah nampak bantal jer melambai2........

Sampai jer kat Kundasang masing2 dah letih, nak mandi sembahyang lepas tu rehat2kan badan. Lepas tu baru semua singsing tangan memasak apa2 yang patut untuk makan malam. Makan malam seafood terbaik dari Sabah, puas hati........makan sampai tak hingat.......

Kami menginap di Yass Homestay Kundasang. Terlupa pulak nak snap pic homestay dari depan, jadi tak dapat ler nak tengok rupa paras homestay tu hehehe.......cuma dapat gambar isi dalam homestay jer........puas hati, luar dalam rumah tu memang cantik. Untuk bergambar berlatar belakangkan gunung kinabalu, kami kena keluar awal2 pagi. Jam 5.30 pagi tu dah terponggok kat luar bilik nak tengok pemandangan gunung yang cantik. Mula2 tu saya duduk jer tengok gunung tapi nampak awan jer la sebab awan tutup habis semua pemandangan. Jadi kena tunggu awan kat gunung tu hilang. Bila hilang jer awan cepat2 dok posing......kemaruk betul semuanya......dengan mak2 sekali kena seret hahaha....sian mak, dia pun nak ada kenangan juga kan. Nak datang lagi tak tau bila boleh sampai.

Kesejukan di Kundasang, saya rasa lebih sejuk dari Cameron Highland kot.Yang istimewanya di Kundasang nie, pemandangan gunung dan di sekitar kaki gunung memang menawan. Kalau orang tanya nak pergi lagi tak? Jawapannya mesti!!!!!!! Suami pun dah macam bagi lampu hijau, untuk datang ke Kundasang lagi. Kalau ada rezeki tahun depan ler..........

Rasa tak puas dok tengok gunung kinabalu tu, kat Melaka tak ada kan. Mula2 nampak wajah gunung tu rasa seram pulak, rasa macam gunung tu nak ngap orang jer......Bila tengok lama2, rasa kagum pulak. Rasa kagum yang amat sangat, sampai rasa macam nak di panjat jer gunung tu, tiba2 eh..........panjat gunung ledang pun dah rasa macam nak tercabut urat saraf, macam2 kan.......mungkin kena kuruskan badan dulu sikit, kuatkan semangat, tambahkan stamina badan, kukuhkan iman di dada baru boleh join adik panjat gunung kot hehehe......lain tahun..........
Di Kundasang, kami bermalam selama 2 malam. Banyak juga tempat yang kami lawat macam Kolam Air Panas Poring. Sambil boleh rendam kaki dan mandi manda, kita juga boleh panjat bukit untuk naik jambatan gantung. Bayaran pun murah, cuma 3 ringgit seorang. Saya tak naik sebab teman mak rendam kaki. Seterusnya kami ke Tagal, main dengan ikan kelah. Geli rasa kaki bila ikan gesel2 kat kaki. Ada juga yang menggigit, siapa yang kena gigit tu nasib la....terjerit2.........

Kemudian kami pergi ke tempat ternakan lembu susu, Desa Cattle Dairy Farm. Masing2 memborong habis air susu segar dan aiskrim. Semua tu segar2 belaka. Masa balik hujan, jadi tak dapat nak jalan2 kat pasar sayur dengan pasar malam yang kebetulan ada hari tu. Beli buah sikit2 lepas tu terus balik nak masak untuk makan malam.

Malamnya kami tak kemana2 sebab hujan. Masing2 melayan jiwa yang sejuk beku kena angin kundasang hihihi.......... Hujan2 pun kami tetap melepak kat luar sambil menyembang hal2 duniawi sambil makan keledek rebus yang manis lemak berkrim. Esoknya kami bergerak balik ke Kota Kinabalu. Perjalanan ke KK kami singgah dulu bergambar di Pekan Kundasang dan Kinabalu Park.