Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 7 Mei 2016

DAGING RUSA MASAK UNGKEP

Assalamualaikum
Selamat Hari Ibu bagi semua emak dan juga ibu2 yang dikasihi. Bagi saya hari2 adalah Hari Ibu. Jasa dan kasih sayang emak bukan hanya dirasai pada satu hari tapi sepanjang hayat kita selagi kita bernafas kita akan merasainya dan menghargainya. Doa dari anak mak, semoga Allah pelihara diri mak dan kesihatan mak. Semoga mak dapat melakukan ibadah dengan lebih baik Aminnnnn......

Berbalik pada n3 malam nie. Apa menu malam nie ye? Untuk makan malam kami, saya masak Daging Rusa Masak Ungkep. Resepi saya ambil di dapur Amie yang jauh di sabah sana. Saya memang tak pernah makan daging atau ayam masak ungkep walaupun dah bekerja hampir 7 tahun di area johor. Kata orang resepi nie asalnya negeri johor, betul ke? Entah tak tau saya......Saya tak pernah lagi memasak daging rusa. Makan daging rusa pernah, tapi nak masak sendiri nie memang pertama kali.

Jenuh juga nak cari resepi daging rusa tapi bila tengok Amie cakap sedapnya ya ampunnn......memang sedap ler tu kan hehehe.......jadi saya pun mencuba. Memang sedap masak ungkep nie rupanya. Lepas nie memang saya tak tolak ler kalau ada lauk ungkep. Sekali pandang macam rendang tapi bukan rasa rendang ye.......resepi nie saya buat separuh dari resepi Amie dan saya olah sikit untuk ikut tekak saya la.......
DAGING RUSA MASAK UNGKEP

Bahan2:
500 kg daging rusa - potong setebal 1 cm
2 batang serai - dititik
2 cawan air
Minyak
Garam
Gula pasir / merah

Bahan kisar:
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
2 cm kunyit hidup
2 cm halia
15 biji cili padi

1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk jintan putih

Cara2:
1. Lumur daging rusa dengan garam dan kunyit . Perap seketika.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
3. Masukkan serai dan daging rusa dan kemudian gaul rata sehingga daging kelihatan layu atau berubah warna.
4. Tambahkan air, garam dan gula.
5. Kacau daging sekali sekala untuk memastikan daging rusa tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya, tak perlu masak sampai kering) dan daging empuk, matikan api.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan