Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 12 Julai 2014

MAKANAN YANG MENGGEMUKKAN

Assalamualaikum

Alhamdulillah, bersyukur kepada Allah SWT kerana sudah 14 hari kita berpuasa di bulan Ramadhan. Semoga kita mendapat puasa yang Mabrur dan ganjaran pahala dari Allah SWT. Perbanyakkanlah amalan2 di bulan Mulia ini, Insya Allah kita akan mencapai ketaqwaan dan keredhaan Allah SWT. 


Hari ini saya ingin berkongsi satu ilmu mengenai makanan yang menggemukkan. Saya dapat info ini dari blog KevinZahri yang sentiasa menjadi rujukan saya. Seorang Cikgu Fitness Malaysia. Saya rasa semua orang kenal kot dengan Kevin, seorang yang telah berjaya membentuk beribu2 orang rakyat Malaysia yang menghadapi masalah berat badan mahupun mereka yang menghadapi masalah diet yang tidak seimbang. Begitu banyak program bagi menurunkan berat badan yang beliau anjurkan untuk melahirkan rakyat Malaysia agar dapat hidup secara sihat. Tak rugi pun untuk ikut tips dan nasihat dari Kevin. Kalau berminat nak tahu boleh ke Blog Kevin, macam2 info dia bagi untuk manfaat kita bersama. Maklumat yang saya nak kongsi ini juga dari blog beliau, sekadar untuk perkongsian kita semua. 

Ok lah, kita pergi kepada tajuk utama kita iaitu mengenai Makanan Yang Menggemukkan. Negara kita memang terkenal dengan berbagai variasi makanan dengan berbagai kaum yang ada. Semua makanan tu antaranya memang dah menjadi makanan seharian kita, maklum ler lidah orang Malaysia lebih2 lagi yang lidahnya, tekaknya tak tolak apa2 pun....bedal semahunya hihihi........Ada banyak makanan yang menggemukkan tapi Kelvin senaraikan 10 makanan yang paling menggemukkan yang telah dikongsi dan ada antaranya yang memang saya tak berapa gemar jadi dah selamat sikit kat situkan......

Mari kita lihat paparan berkaitan Makanan Yang Menggemukkan. Ada 10 makanan yang paling menggemukkan, antaranya : (gambar dari google)

1. Roti Canai


2. Nasi Lemak


3. Fast Food


4. Local Fast Food a.k.a Mamak - bagi Kelvin Local Food di Malaysia adalah Kedai Mamak, tak pasti pulak saya. Mungkin kandungan dalam masakan mamak kot.......

5. Donut


6. Pisang Goreng


7. Minuman Bergula


8. Teh Tarik


9. Kuih Muih


10. Nasi


Amacam!!! Tergoda tak!!!!!......Mesti lah tergodakan kalau dah memang makanan kita seharian. Jadi mulai saat ini kita kena memilih sedikit apa yang perlu kita makan dan yang perlu kita kurang atau kita jauhi terus. Kalau ikut dari senarai nie, ada antaranya yang saya memang tak berapa gemar seperti no 3, 4, 7, dan 8. Kiranya saya dah selamat 4 perkara. Yang no 1, 2 dan 6 saya suka tapi saya kurangkan pengambilan tapi no 6 memang saya susah sikit nak elak, hari2 saya mahu bedal kadang2, Rasa macam ketagih pulak kalau tak dapat makan pisang goreng atau yang berkaitan dengan pisang.........:(

Tak pe, semua tu kita mulakan dengan perlahan2, lama2 nanti pasti kita dah biasa. Semoga kita berjaya merealisasikan impian kita untuk hidup secara sihat. SEMOGA KITA BERJAYA!!!!!!!










Tiada ulasan:

Catat Ulasan