Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 25 Disember 2013

BANANA MUFFIN

Assalamualaikum



Selamat petang dan selamat bercuti bagi mereka yang bercuti hari ini sempena Hari Krismas. Hari ini tak ke mana2 sebab suami saya dah cabut dengan kawan2 bikers Melaka pergi menyambut Bikers dari Temerloh yang datang bertandang ke Melaka. Tinggal sorang lagi!!!!!!! Tak pe lah, besok kami nak pergi makan angin ke Johor, tak pe kita bagi can kat dia bersama2 dengan kawan2 dia. Besok kita kepit jer dia jangan bagi merayap lagi hihihi............

Disebabkan hari nie tak ke mana, untuk menghilangkan kebosanan dan memenuhi selera tekak ni, so hari ini dapur tutup cuma oven jer on hehehe...... Hari nie kita memuffin pulak ye. Saya buat Banana Muffin yang mana resepinya saya rujuk di dapur shuhairi shuhainiJuicy Cafe. Saya memang suka rujuk blog dia, besttttttttt............ Memang tak pernah bersua tapi saya suka dengan layanan dia, tak sombong, mudah mesra, ceria sahaja, tu yang buat saya rasa hubungan kami dekat dihati, saya sukaaaaaaa!!!!!!!!! hahahaha, perasannnnnn!!!!!! kalau dia tau buat malu je hihihhi............

Seperti yang Shuhairi cakap, muffin nie memang lembut walaupun nampak macam keras. Untuk adunan nie tak dapat banyak. Buat malam tadi, sarapan pagi tadi dah habis. Jom lah kita tengok resepinya.......


BANANA MUFFIN
Rujukan : Juicy Cafe

Bahan-bahan..
280 gm tepung gandum*
1 sdk double action baking powder*
1/2 sdk baking soda*
1/2 sdk garam halus* - *satukan dan ayak
250 gm pisang - lecekkan
120 gm gula kastor
1 biji telur - pukul sedikit
90 gm susu segar
90 gm minyak jagung

Cara-caranya..
1. Dalam mangkuk sederhana, satukan pisang yang telah dilecek bersama gula kastor, telur, susu segar dan minyak, gaul sebati.
2. Masukkan adunan kering yang telah diayak dan gaul rata, JANGAN TERLEBIH GAUL.
3. Sediakan loyang muffin bersama papercup dan tuangkan sepenuhnya adunan dalam papercup.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan dengan suhu 180C selama 25 minit atau sehingga masak.
5. Keluarkan dari oven dan sejukkan atas redai. Sedia untuk hidangan petang.






7 ulasan:

  1. assalamualaikum...
    sedapnya muffin pisang ni.. naik bagai di pam pam...
    saya copy resepi ye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. silakan JaSSNaNi, sharing is caring hihihi

      Padam
  2. Kak..klu letak coklat chip..blhkan?

    BalasPadam
  3. letak coklat chip lg sedap........

    BalasPadam