Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 3 September 2013

KUIH GUNTING

Assalamualaikum.......

Perkongsian hari ini adalah Kuih Gunting. Minat tak dengan kuih gunting? Mesti ramai yang minat kan.......saya pun minat juga, suami saya lagi lerrrrrrrrr........!!! minat sangat2. Nak buat nie memang senang tapi tu la, mengantukkkkk!!!!! Nak gunting siap boleh pejam2 mata lagi, nasib ada orang yang sudi tolong......siap minta tolong che abang, tapi tugas dia tolong goreng je kerjanya. 

Memang ler seronok kan ada orang nak tolong tapi yang tak syoknya sambil goreng sambil tu dia ngap2........krup krap krup krap, telinga nie yang mendengonya sakit semacam. Sampai rasa sakit hati tu terus menusuk ke jantung.....ahaha!!!!!amik ko.......nasib ler dalam hati nie penuh dengan rasa kesabaran dan keimanan yang tebal hihihi, kalo tak dah lama kena karate kid....hahaha. Nasib le dia suamiku yang tersayang kalo tidak wacaaaaaaaa.......!!!!!! Ku lipat2 jadi belacan, amik ayat P.Ramlee.........huhuhu

Untuk resepi nie, suami saya suka sebab tak lembut sangat dan tak keras macam batu. Dia suka makan yang ada keras2 sikit. Ikut kan jer la selera dia. Buat tak banyak pun dalam 1 kilo jer. Mak mertua pun tak dapat nak bagi rasa. Next time mesti kena buat dalam 3 kilo kot baru semua orang boleh rasa. Baru suami saya boleh makan dengan puasnya. Tunggu ler Hari Raya AidilAdha nanti baru buat lagi...........


KUIH GUNTING

Bahan2 :
1 kg tepung gandum
Majerin - agak2 jer masa ramas tu lebih kurang dalam 10 sudu besar
5 biji telur ayam
5 sudu besar cili boh
Daun bawang
Daun sup
Air suam sedikit
Air garam sedikit
Minyak

1. Di dalam bekas, masukkan tepung dan majerin. Ramas macam nak buat pastri tu (jangan letak banyak sangat majerin sebab nanti kuih jadi lembut) .
2. Selepas tu masukkan telur, cili boh, daun bawang, daun sup dan masuk air garam dan air suam berselang seli. Gaul hingga adunan sebati.
3. Pastikan adunan tidak terlalu keras. 
4. Cubit sedikit adunan, leper2kan sedikit dan lumurkan sedikit dengan tepung supaya tak melekat. 
5. Gunting adunan ikut saiz yang disukai. Untuk mengelakkan adunan yang sudah digunting melekat, boleh juga taburkan sedikit tepung. Kemudian boleh goreng. 



4 ulasan:

  1. Mengantuk yang tak tahan tu... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha....tau x pe kakcik, mmg mengantuk sbb bosan nak mengguntingnya, tersenggut2 saya dibuatnya......

      Padam
  2. Mak mertua,ipar duai sume nak rase....3kg x cukup tu. Sambil deme nengok bola hbih le. Hihi;-)

    BalasPadam