Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Rabu, 19 November 2014

SARAPAN NASI LEMAK, SIHAT KE?

Assalamualaikum

Dah agak lama juga saya tak berkongsi cerita pasal kesihatan di sini. Saya pun dah semakin lama meninggalkan amalan2 sihat nie. Kalau sebelum nie memang saya amalkan diet2 yang disyorkan oleh doktor ataupun tip2 dari Kelvin sendiri. Tapi sekarang nie saya semakin jauh pulak, tu yang badan rasa macam dah tak muat jer nak pakai baju tapi bila timbang naik hanya 1 kg saje........Musykil betul dah sekarang nie!!!!!!!!


(dari google)

Saya rasa terpanggil hari nie untuk berkongsi mengenai tabiat pemakanan iaitu makanan kegemaran rakyat Malaysia. Apalagi kalau bukan nasi lemak dan teh tarik. Semalam, semasa dalam perjalanan ke tempat kerja dengar radio sinar, mereka membincangkan tentang makan nasi lemak dan teh tarik. Majoriti pemanggil sinar akan menyebut nasi lemak sebagai makanan pilihan. Banyak juga yang memberi pandangan dan nasihat mengenainya. Saya juga antara seorang penggemar nasi lemak lebih2 lagi nasi lemak berlauk. Memang tak dapat nak dinafikan akan kesedapannya. Kalau sebelum ini saya memang memilih apa yang saya akan makan tetapi semenjak kebelakangan ini, bila rehat di opis pilihan saya pagi2 nasi lemak atau bihun sup. Itu sahaja yang selalu saya dok hadap, sebab tak ada pilihan kot hehehe.......

Kelvin ada memberi tip makan nasi lemak secara sihat. Boleh tengok di sini. Kalau tengok dari jadual kelvin tu memang tinggi kalori yang saya ambil . Saya memang tak suka teh tarik tapi kalori untuk nasi lemak sahaja tetap juga tinggi, bertambah2 pulak dengan set yang lengkap dan berlauk lagi. Makan nasi lemak sahaja pun dah tinggi, macam mana tu? Jadi lepas ini nasi kena ambil separuh ataupun makan nasi putih sahaja seperti cadangan kelvin. Kalau nak selamat beli nasi lemak bungkus, sah2 ler memang sedikit sahaja kandungannya. Kalau nak selamat makan setahun sekali............boleh ke???????? hihihihi

Kalau ikut tip kelvin, masih juga tinggi tapi kita boleh kurangkan, ambil sahaja set nasi lemak yang perlu (tanpa berlauk la!!!) . Makan nasi lemak dengan sambal pun dah ok rasanya.......Tepuk dada tanya selera. Apa2 pun yang kita makan pastikan ianya sihat untuk tubuh badan. Semoga hidup kita tetap sihat dan ceria selalu.......yang penting senyummmmm!!!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan