Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 27 Julai 2013

TERUNG PIPIT GORENG BERLADA

Assalamualaikum

Hari nie dah masuk hari yang ke 17 Ramadhan dan tak lama lagi kita akan menyambut raya tapi saya masih belum lagi nak memulakan kerja2 membaking biskut. Mungkin esok baru mulakan cuma belum tahu lagi biskut apa yang nak dibuat. Masih tercari2 lagi tapi kalau nak senang guna jer resepi tahun2 lepas, senang sikit cuma rasa macam nak buat yang lain pulak.......tak pe kita cuci mata dulu tengok biskut kawan2 yang lain dulu.....kalau ada yang berkenan boleh ler kita try test pulakkan.......:)

N3 hari nie Terung Pipit Goreng Berlada. Nie menu berbuka puasa semalam, pagi nie baru dapat nak post......Sebenarnya seumur hidup saya tak pernah makan terung pipit nie tapi hari tu suami saya yang minta saya masak. Jadi kalut juga ler sebab tak tahu nak masak macam mana. Nak masak sambal ikan bilis macam tak menarik pula. Jadi saya buat goreng berlada memandangkan semua bahan yang diperlukan memang ada dan suami pun memang nak makan tempe goreng berlada.

Memang tak menghampakan, sedap rupanya. Rasa terung tu ada rasa manis juga.....akhirnya lauk nie dah menjadi makanan kegemaran saya untuk selama2nya selepas ini...hihihihi!!! Bagi yang berminat dengan resepi yang bergoreng2 boleh ler cuba, senang jer dong......


TERUNG PIPIT GORENG BERLADA

Bahan2:
10 keping tempe - potong2 dan goreng
2 keping tauhu - potong2 dan goreng
2 genggam ikan bilis - goreng garing
2 cawan terung pipit
1 inci belacan - dibakar*
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih* (*ditumbuk)
1 biji bawang besar - hiris
1 inci halia - hiris halus
10 biji cili api
Gula
Garam

- Tumis bahan tumbuk hingga naik bau, masuk bawang besar hiris, gula dan garam.....tumis sekejap dan masuk semua bahan yang sudah digoreng, kacau sekejap hingga sebati dan angkat. Senangkan......!!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan