Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Sabtu, 21 April 2012

SUP EKOR

Assalamualaikum.....

Selamat malam. Tengah buat apa tu.......saya tengah bersantai2 tengok tv dengan pc jer malam nie . Untuk makan malam saya dah santap petang tadi dengan che abang. Dia balik sekejap lepas maghrib pergi balik ke Hotel. Tinggal ler sorang2 lagi malam nie......nasib dia tinggalkan laptop...kalau tak bosannyeeee....

N3 malam nie hanya lah n3 yang tertangguh, menu makan tengahari tadi. Kali nie saya nak n3 Sup Ekor pulak. Sup ekor nie saya buat dalam 2 rasa. Mula2 tu buat rasa sup yang biasa sahaja untuk che abang makan tapi untuk saya rasa, saya tambah limau nipis dengan sedikit cili api....untuk rasa sup thai ler konon2......lalalala.....baru ler boleh berselera makan......nyum..nyum....


tak letak pun kentang, lobak, tomato....lambat dah lapo...che abang tak suka benda2 tu....

SUP EKOR

Bahan2:
6 ketul ekor (saiz besar)
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
3 kuntum bunga lawang
10 kuntum bunga cengkih
1 1/2 sudu besar lada hitam*
3 ulas bawang putih*
3 ulas bawang merah* (*tumbuk halus)
1 inci halia - titik
5 biji cili api - titik
2 biji limau nipis - ambil airnya
Minyak
Garam
Sedikit daun sup
1 liter air - tambah air jika ekor tak empuk lagi

Cara2:
1. Tumis bahan tumbuk bersama buah pelaga, kulit kayu manis, cengkih, bunga lawang dan halia. Tumis hingga naik bau wangi .
2. Masukkan ekor dan tumis biar sebati dengan rencah. Setelah itu masukkan air, cili api dan garam. 
3. Jika ekor masih tidak empuk, boleh tambah air. Setelah ekor empuk, letak air limau dan rasa , jika suka masam boleh tambah lagi air limau. Jika suka sayur boleh juga letak kentang, lobak merah dan juga tomato.
4. Taburkan daun sup ketika hendak dihidangkan .



Tiada ulasan:

Catat Ulasan