Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Selasa, 6 Mac 2012

HATI LEMBU GORENG KICAP

Assalamualaikum......

Selamat beristirehat buat teman2 saya dan juga buat diri saya khususnya. Penat sangat hari nie sebab sekarang hari2 dok training, ping pong dengan bola jaring. Badan dah ler semakin naik, tak larat betul nak angkat kaki. Dah tua2 nie masih lagi nak bersukan bagai. Tapi kalau tak join kang kata sombong pulak tak nak tolong kawan2...main juga lah, lagipun memang dah minat sangat . Tak ada paksaan dari sesiapa pun.

Pada hujung bulan nie akan ada Sukan Staff ILJTM Bagi Zon Selatan. Tu yang dok asyik training jer. Menang kalah kemudian cerita yang penting semangat kesukanan perlu ada. Kadang2 tu kalau tak main rasa rindu juga, mungkin minat tu masih menebal dalam diri. Main bola jaring dengan ping pong je la, game yang lain2 minta maaf la ye, bagi peluang orang lain pulak. Tak sabar nak lawan nie....jumpa kawan2 lama yang masih juga aktif bersukan. Semua tu dah berat punggung sebenarnya tapi ketagih nak bersukan, entah2 aku sorang jer yang dah berat punggung  huahua....

Ok lah, sambil saya bersantai2 tengok tv cerita vanila coklat dan merehat badan yang sengal2 nie....saya nak n3 sikit. Bukan resepi apa2 pun cuma nak n3 resepi Hati Lembu Goreng Kicap yang saya sempat masak tadi. Che abang dah siapkan bahan2, saya balik tumis jer sekejap dah siap. Lain kali kalau che abang nak buat dah boleh buat sendiri. Senang jer.....jom layannn......


HATI LEMBU GORENG KICAP

Bahan2 :

200 gm hati lembu - potong dlm 1 inci
3 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia* (* tumbuk lumat)
1 biji bawang besar - potong bulat
4 biji cili padi
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar cili kisar
sedikit kicap masin
sedikit kicap manis
sedikit air asam jawa

Cara2 :

1. Cuci bersih hati lembu yang telah dipotong2 . Lumurkan dengan garam dan kunyit dan goreng dengan menggunakan minyak yang sedikit. Kalau boleh kerap mengacau supaya hati goreng masak sekata.
2. Setelah hati agak masak, keluarkan sedikit minyak dan tinggalkan sedikit, masukkan bahan tumbuk dan tumis bersama2 hati goreng tadi.
3. Selepas itu masukkan cili kisar dan tumis hingga cili kisar masak.
4. Masukkan cili api, sos cili, sos tiram, kicap masin, kicap manis dan kacau seketika kemudian masukkan air asam jawa.
5. Setelah hati masak sepenuhnya dan kuah sedikit pekat taburkan bawang besar yang dipotong bulat. Kacau sekejap, bolehlah diangkat dan dihidangkan .

Mudahkannnn...!!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan