Tetap Di Hati

Tetap Di Hati

Halaman

Ahad, 18 Mac 2012

STRAWBERRY SWISSROLL...HANCUSSSSS!!!!!

Assalamualaikum.......

Swissroll!!!!! Nampaknya swissroll saya dah jadi 'lempeng roll'. Ini kali kedua saya buat tapi tak jadi juga. Kali nie saya n3 juga sebab nak tanya kat Hasue ataupun Che Mat Gebu kenapa tak boleh nak gulung. Kalau nak tanya mesti ler kena tunjuk buktikan apa yang dah berlaku. Baru je nak angkat dah pecah, belum sempat nak gulung lagi. Jadi harap2 mereka boleh membantu saya sebab saya tengok dia orang buat tu cantik jer jadinya.

Rupa memang ler tak ada tapi rasa minta maaf ye lagi sedap dari yang beli...hahahaha!!! Saya memang suka swissroll lebih2 lagi kalau dalamnya disapu cream...1 roll sorang jer la jawabnya.....Selalu sangat beli teringin juga lah nak buat sendiri, tapi sayang tak jadi2 pulak. Lepas nie nak minta tolong pada kawan2 yang sudi tolong selesaikan masalah negara nie.....

Sementara tu apa kata kita layan resepi yang best nie......kalau nak yang berkenan dihati, boleh skodeng kat empunya dapur ye...memang tak rugi...syedapppppp!!!!!



STRAWBERRY SWISSROLL (CREAM CHEESE FILLING)
Resepi Asal: Che Mat Gebu
Sumber Rujukan:
 HaSue

Dikongsi : SriRasa BiDara


BAHAN A :-)
2 putih telur gred A
1/8 camca teh cream of tartar
40 gram gula halus @ castor

BAHAN B :-)
40 gram tepung halus (mat guna tepung gandum)*-hasue guna tepung hongkong
1/8 camca teh baking powder*
1/2 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
20 ml minyak jagung (mat guna minyak masak)
2 kuning telur gred A
1/2 camca teh esen vanilla
15 ml air
25 gram gula halus @ kastor
Secubit garam
Sedikit pewarna merah jambu

BAHAN C : - 
60 g cream cheese
1/4 cawan butter ( lebih sedap guna unsalted)
1/4 cawan gula icing
1/2 sudu besar susu sejat
1/2 sudu besar perahan lemon
Strawberry filling secukupnya

CARA MEMBUATNYA :
1. Panaskan oven pada suhu 180C, lenser loyang kek berukuran 8 inci x 8 inci dengan mentega, alas dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
2. Dalam satu bekas, satu kan semua bahan2 B dan kacau rata dengan whisk hingga semua sebati. Ketepikan.
3. Putar bahan A hingga kental, kemudian masukkan ke dalam no. 2 dan gaul dengan kaedah kaup balik hingga sebati. Masukkan sedikit pewarna dan gaul biar sekata.
4. Tuang dalam loyang kek, ratakan dan bakar 15 minit. Keluarkan dari oven, terbalikkan kek dan buang kertas alasnya. Biar sejuk sedikit.
5. Putar bahan C sehingga gebu dan berkrim. Sapukan di atas permukaan kek. Selepas itu sapukan strawberry filling di atasnya rata2 dan gulung kemas2. Simpan dalam peti sejuk 1 jam sebelum dipotong dan hidangkan..


ini lah rupanya....merekah seribu.....kenapa ye...?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan